قیمت مسکن بیش از این کاهش نمی‌یابد

قیمت مسکن بیش از این کاهش نمی‌یابد

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است: در حال حاضر قیمت مسکن کاملا واقعی و با کمترین حاشیه سود برای سازنده است و بیش از این کاهش نخواهد یافت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irفرید افشار اظهار کرد: از ابتدای امسال تا اول آبان، بازار مسکن در رکودی که از سال گذشته به آن منتقل شده بود، قرار داشت. از اول آبان تحرکاتی در تعداد قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره در کل کشور به دلیل نزدیک شدن به پایان سال رخ داد که این یک روند همیشگی است.

وی اضافه کرد: برخی افزایش طبیعی تعداد قراردادهای ثبت شده مسکن در این فصل از سال را دلیل بر خارج شدن از رکود می‌دانند که این امر درست نیست. افزایش حجم معاملات در نیمه دوم سال گذشته نسبت به امسال بیشتر بوده که این امر به دلیل ثبات نسبی سیاست‌های دولت و وزارت مسکن و شهرسازی و اتخاذ برخی تصمیمات در این زمینه بوده است.

افشار در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال آینده، پیش بینی کرد: وضعیت بازار در سال آینده به اتخاذ تصمیمات وزارت راه و شهرسازی بستگی دارد و در غیر این صورت همین روند ادامه خواهد یافت. در حال حاضر بازار مسکن در رکود مطلق نیست، اما رونق سال‌های ۸۸ تا ۹۰ هنوز به بازار برنگشته است.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی دو دیدگاه وجود دارد، افزود: اغلب معتقدند دولت در ابتدا با حجم وسیع بی‌تدبیری‌ها در حوزه مسکن از جمله اجرای نادرست طرح مسکن مهر مواجه بود و از این رو به ناچار برخی از این تعهدات را عملی کرد. این دیدگاه از نظر من نیز درست است. برخی نیز معتقدند که وزارت خانه هیچ برنامه‌ای برای مسکن ندارد و با اجرای طرح‌های مختلف و ناشفاف از جمله مسکن اجتماعی و خروج انحصارگری بانک مسکن قصد دارد وضعیت بازار را بهبود بخشد. معتقدم در سال آینده با توجه به شفاف‌تر شدن برخی سیاست‌ها در حوزه مسکن، احتمال رونق بازار وجود دارد.

وی، نگاه روشن‌تری به وضعیت آینده بازار دارد و معتقد است با ثبات سیاست‌گذاری‌های وزارت خانه در بازار مسکن، شرایط بهبود می‌یابد.

 

ایسنا

    نظرات