حمل کالا در ده ماه گذشته ۱۰٫۵ درصد افزایش یافت

حمل کالا در ده ماه گذشته ۱۰٫۵ درصد افزایش یافت

www.BanaNews.irکشتیرانی خط جنوب – خط ایران با وجود تحریم های بین المللی در ده ماهه سال جاری ۳۱ میلیون تن کالا حمل کرده که نسبت به مدت مشابه ۱۰٫۵ درصد رشد داشته است.

در حالی که در بازار جهانی سرعت توسعه در ترانزیت کالا بیش از آنچه تصور می‌شود به صنعت کشتیرانی وابسته شده است، کشتیرانی ایران در مقایسه با صنعت کشتیرانی کشورهای دیگر با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بسیاری که با آن مواجه بوده است رشد خوبی داشته و از تحرک لازم برخوردار بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایلنا، امروزه کشتیرانی به تنهایی بیش از ۴۰ درصد از ترانزیت کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که ایران با وجود دسترسی به آبراه‌های آزاد که مهمترین آن خلیج فارس است می‌تواند صنعت کشتیرانی خود را در حوزه تجارت بیش از آنچه که هست گسترش دهد.

موقعیت استراتژیک ایران در خلیج فارس و همچنین همسایگی کشورهای محاط در خشکی واقع در کشورهای آسیای میانه این فرصت را در اختیار ایران و به خصوص صنعت کشتیرانی گذاشته است تا از ظرفیت‌های نهفته استفاده بهینه به عمل آورد.

از سال ۷۸ با توجه به گسترش فعالیت‌های کانتینری و افزایش ناوگان کشتیرانی ایران در ارتباط با کشتی‌های مدرن ومهجز به حمل کانتیرها و دستیابی به رکورد جدید در حمل، واردات و صادرات و محمولات کانتینری و افزایش حجم تراتزیت کالا در کشور و همچنین آغاز انتقال محصولات پروژه عظیم ملی پارس جنوبی توسط این ناوگان شرکت کشتیرانی جنوب – خط ایران با اتخاذ استراتژی زنجیره‌ای ارزشی کالاها و ساماندهی زنجیره تامین کالا در کشور حجم فعالیت خود را گسترش داد.

در حال حاضر کشتیرانی جنوب – خط ایران از شرکت‌های عضو گروه کشتیرانی ایران با دارا بودن ۵ بندر جنوبی بندرعباس، بندر امام خمینی، بندر خرمشهر، بندرعسلویه و بندر چابهار توانسته است که سالیانه به ۱۰۰۰ فروند کشتی های ورودی به این بنادر خدمات بندری از جمله تخلیه و بارگیری کشتی‌ها که تناژ آنها سالانه قریب به ۱۲میلیون تن کالاهای وارداتی و حدود ۵/۵ میلیون تن کالاهای وارداتی و حدود ۵/۵ میلیون تن کالاهای صادراتی ارایه دهد.

این درحالی است که کشتیرانی خط جنوب – خط ایران با وجود تحریم‌های بین المللی در ده ماهه سال جاری ۳۱ میلیون تن کالا حمل کرده که نسبت به مدت مشابه ۱۰٫۵درصد رشد داشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و امور بین الملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره می گوید: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از پتانسیل های مهم نظام است که با دارا بودن ۱۶۵ فروند کشتی ،بزرگترین ناوگان تجاری منطقه خاورمیانه ،خلیج فارس و اقیانوس هند به شمار می‌رود.

تحریم‌های اعمال شده و محدودیت‌ها نیز تا کنون نیز نتوانسته صنعت کشتیرانی را فلج کند.

کاپیتان در این خصوص عقیده دارد: درشرایط محدودیتها و تحریم های اعمال شده علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در طول تاریخ صنعت کشتیرانی بی سابقه بوده است اگر توان و تخصص و دانش و همچنن تلاش نیروهای خدوم این شرکت نبود عملیات فنی و بازرگانی ناوگان تجاری کشور با مشکل مواجه می شد.

وی تاکید می کند: با وجود این تحریم ها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه تنها توانسته طبق روال عادی به فعالیتهای خود ادامه دهد بلکه توانسته تاحدود زیادی برنامه های توسعه ای خود را نیز دنبال کند.

مدیر دفتر برنامه ریزی راهبردی و امور بین الملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استمرار افزایش ظرفیت ناوگان این شرکت در طول سال های گذشته می گوید: در طول ۳۲ سال گذشته جهش قابل توجهی را در ظرفیت سازی و توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم به طوری که ظرفیت حمل این گروه از ۵۲۵ هزار تن و ۴۲ فروند کشتی موجود دراوایل انقلاب به ۵٫۸ میلیون تن با ۱۶۵ در شرایط فعلی رسیده است.

وی به در خصوص ایرانیزه کردن نیروی دریانورد فعال در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد:در حالی که در ۳۲ سال قبل حدود ۸۰ درصد از نیروی دریانورد فعال در ناوگان این شرکت خارجی بودند در حال حاضر این رقم به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است .

عزتی افزود:علاوه براین کشتیرانی جمهوری اسلامی یاران در سه دهه گذشته سرمایه گذاری های وسیعی به منظورتامین رضایت مشتریان و را ه اندازی شرکتهای اقماری نظیر شرکت کشتیرانی جنوب- خط ایران انجام داده است.

عزتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر هدفمندی یارانه ها در هزینه های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اذعان می گوید: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در آن بخش از حمل و نقل دریایی محمولات که در آبهای بین المللی انجام می گیرد به دلیل محاسبه هزینه ها با نرخ های بین المللی تاثیری در فعالیت های ما در این بخش نداشته است اما در حوزه خلیج فارس بویژه در بخش حمل و نقل مسافر و تردد بین بنادر جنوبی افزایش قیمت سوخت ،هزینه های ما را نیز افزایش خواهد داد، علاوه براین در حوزه دریای خزر نیز که ما از سوخت نیمه یارانه ای استفاده می کردیم با افزایش قیمت سوخت ،هزینه ها و به تبع آن نرخ های کرایه نیز افزایش می یابد.

وی در خصوص رویکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از تسهیلات منابع بانکی داخلی نیزمی گوید: این شرکت به دلیل نیاز به تسهیلات مالی برای انجام طرح های توسعه ای نظیر ساخت و خرید کشتی ، تجهیزات و بندر علاوه بر استفاده از منابع خارجی، از منابع بانکی داخلی نیز استفاده می کند که در این ارتباط می توان به دریافت ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از بانک توسعه صادرات اشاره کرد.

 

    نظرات