تزریق به موقع ارز از افزایش قیمت جلوگیری می کند/بازار بورس و مسکن راکد می ماند

تزریق به موقع ارز از افزایش قیمت جلوگیری می کند/بازار بورس و مسکن راکد می ماند

http://www.bananews.ir/استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اگر بانک مرکزی به موقع ارز مناسب را به بازار تزریق می کرد، از افزایش مجدد قیمت دلار در بازار جلوگیری می شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irآلبرت بغزیان افزود: با وجود مشکلات اقتصادی کشور دولت با تزریق ارز طی ماه های گذشته توانست نرخ ارز را بین ۲ هزار و ۹۵۰ تا ۳ هزار و ۵۰ تومان حفظ کند اما در مواردی همچون افزایش حجم سفرهای خارجی و بازارسازی برخی افراد سودجو، افزایش اندکی را در نرخ ارز شاهد بودیم.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: افت قیمت نفت و امکان کاهش درآمدهای نفتی و احتمال بروز کسری بودجه برای تامین هزینه های دولت در سال ۹۴ نیز بستر ورود سودجویان و سوداگران بازار ارز و در نهایت افزایش مجدد قیمت ارز را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: به هر حال کاهش قیمت نفت به نصف، منجر به پائین آمدن درآمد ارزی کشور شده که این امر نیز در افزایش نرخ ارز نقش بسزایی داشته است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز، گفت: عمده ارز مورد نیاز کشور در دست دولت است و از بازار عرضه و تقاضای آن آگاهی کافی دارد اما تازمانی که قیمت نفت روند کاهشی داشته باشد باید شاهد تغییرات نرخ ارز توسط سوداگران در بازار باشیم.

بغزیان افزود: نوسان نرخ ارز در بازار باعث رکود در بورس، مسکن و کاهش سپرده گذاری ها در بانک ها شده که با ادامه این روند بازار بورس و مسکن همچنان راکد خواهند ماند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، از آنجا که کشور ارز لازم را برای تزریق به بازار دارد می توانست از طریق بانک مرکزی و تزریق ارز مانع از ایجاد نوسان قیمت در بازار شود.

وی ادامه داد: در صورتی که بانک مرکزی هوشمندانه و به موقع ارز مورد نیاز تجار، صنایع و تولیدکنندگان کشور را تامین کند می توان با حذف سوداگران و دلالان بازار ارز و هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار سرمایه، شاهد رونق بورس بود.

 

ایرنا

    نظرات