مراقبت از ساختمان‌ها از هدررفت میلیاردها ریال سرمایه جلوگیری می‌کند

مراقبت از ساختمان‌ها از هدررفت میلیاردها ریال سرمایه جلوگیری می‌کند

http://www.bananews.ir/آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندسی ساختمان از اهداف عالی مقررات ملی ساختمان فاصله دارد گفت: با مراقبت از ساختمان‌ها و اجرای صحیح قوانین می‌توانیم از میلیاردها ریال هدررفت سرمایه جلوگیری کنیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان پیامی را ارسال کرد.

بر اساس این گزارش آخوندی با اشاره به اینکه تاریخ ۵ هزار ساله مهندسین ایرانی در گذرگاه تمدن‌های جهانی با نام‌آوران بزرگی همچون خیام، رازی، بیرونی، خواجه نصیر‌الدین طوسی و بسیاری دیگر همواره نقش سازنده و سازگار با دگرگونی‌های مدنیت جهانی داشته است افزود: فرصت را مغتنم می‌شمارم و زادروز دانشمند بزرگ ایران زمین را تبریک می‌گویم.

وی در ادامه افزود: همایش ملی ساختمان که با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها در شهر شیراز برگزار می‌شود فرصت بسیار خوبی است تا مهندسان و دست اندرکاران حوزه مهندسی ساختمان در این خصوص با هم تبادل نظر کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که جامعه مهندسین ما اگر چه در سال‌های گذشته به پیشرفت‌های خوبی در بخش مهندسی ساختمان نائل آمده اما هنوز با اهداف عالی مقررات ملی ساختمان فاصله دارد.

وی در ادامه توضیح داد: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط و الزامات و همچنین باید و نباید ساخت و ساز است که با رعایت آنها ایمنی، آسایش، رفاه اقتصادی فرد، جامعه و بهداشت مردم تأمین می‌شود.

آخوندی یادآور شد: پرواضح است که با همه موفقیت‌های حاصله هنوز اهداف مهم مقررات ملی یعنی آسایش و صرفه اقتصادی فرد و جامعه به طور کامل و مورد انتظار محقق نشده است بنابراین پرداختن به موضوع نگهداری و مراقبت از ساختمان می‌تواند رسیدگی به این اهداف را سرعت بخشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های مردم هر کشور محسوب می‌شوند گفت: بدون تردید مراقبت از این سرمایه‌های ملی می‌تواند سالیانه میلیاردها ریال از هدررفت منابع جلوگیری کند.

وی توضیح داد: در حال حاضر ساختمان‌ها پس از اتمام کار و آغاز دوره بهره‌برداری از کنترل مهندسان خارج می‌شوند و مالکان و متصرفان خود ناچار به مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها هستند بنابراین در واحدهای کم حجم و ساختمان‌های کوچک نگرانی از مراقبت و نگهداری از ساختمان جدی است.

آخوندی توضیح داد: امروزه با توسعه فناروی‌های نوین در صنعت ساختمان و کاربرد مصالح و روش‌های نوین ساخت و همچنین استفاده از سیستم‌های پیشرفته مکانیکی و برقی نیاز به مهارت‌های ویژه نگهداری و مراقبت از ساختمان نیز بیشتر شده است.

وی یادآور شد: اگر چه این پیشرفت‌ها هزینه‌‌های نگهداری را ممکن است افزایش دهد اما بدون شک در بلند مدت در ارتقای آسایش و صرفه اقتصادی ساخت تأثیر بالایی دارد.

آخوندی توضیح داد: از همکاران وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های نظام مهندسی می‌خواهم که با برنامه‌ریزی و تهیه یک برنامه مدون مقدمات کنترل ساختمان در دوره بهره‌برداری را فراهم کنند و از طریق رسانه‌های تخصصی و جمعی اهمیت موضوع را برای مالکان ساختمان‌ها ترویج نمایند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات