با مازاد تولید سیمان مواجهیم

با مازاد تولید سیمان مواجهیم

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور سالانه ۷۰ تا ۷۵ میلیون تن سیمان تولید می‌شود، در حالی که مصرف واقعی حدود ۵۰ میلیون تن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد شکرچی‌زاده، در ششمین همایش بتن شرق کشور که در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: تولید مازاد سیمان با توجه به اینکه زمان مصرف این محصول طولانی نیست و سپس از سه ماه باید آزمایش کیفی بر روی آن انجام شود، باعث افت کیفیت سیمان می‌شود.

وی شرایط رکود اقتصادی کشور، توقف ساخت سدها و مسکن مهر را که از قالب سازه خارج شده دلیل مازاد تولید سیمان دانست و عنوان کرد: تا قبل از کاهش قیمت جهانی نفت برای هر تن سیمان ۱۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد ولی علی‌رغم این مبلغ باز هم شاهد تولید مازاد سیمان در کشور هستیم.

کاهش صادرات سیمان به عراق

شکرچی زاده با بیان اینکه سیمان محصولی صادراتی نیست، گفت: اکثر کشورها سیمان مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و اندک صادراتی که ما به کشور عراق داشتیم به دلیل مشکلات فعلی عراق و عدم نگاه کارشناسانه و بخشی به صادرات هم کاهش یافته است.

وی توسعه صنعت سیمان کشور را شتاب‌زده عنوان کرد و افزود: در این صنعت به مبانی توسعه پایدار توجهی نشده و در حالی که کارخانه سیمان و مواد اولیه لازم برای تولید آن را داشتیم با عجله به سمت تولید پیشرفته سیمان رفتیم.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه طراحی مناسب بتن‌های پر مقاومت باعث صرفه‌جویی در مصرف سیمان می‌شود، اظهار کرد: با این رویکرد می‌توانیم حداقل ۵۰ متر مکعب در مصرف سیمان صرفه‌جویی کنیم که این در سطح ملی به رقمی قابل ملاحظه تبدیل می‌شود.

وی استان‌های مختلف کشور را دارای سطح نامساوی در صنعت بتن دانست و افزود: در اصفهان بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها بتنی است در حالی که در تهران طبق آمار این رقم حدود ۴۰ درصد است.

شکرچی‌زاده در ادامه راه استفاده از مازاد سیمان در کشور را استفاده از رویه‌های بتنی به جای آسفالت بیان و تاکید کرد: باید مزایای واقعی سازه‌های بتنی را به مهندسان و متولیان ساخت‌وساز در کشور نشان دهیم تا آن‌ها به استفاده از سازه‌های بتنی تشویق شوند.

وی با بیان اینکه سازه‌های فولادی مورد پسند اکثر مهندسان است، گفت: سازه‌های فولادی به دلیل استحکام بالا و تنوع محصولات اطمینان بیشتری را در جامعه مهندسین کسب کرده‌اند در حالی که سازه‌های بتنی نیاز به توجه و مراقبت پیوسته دارند.

شکرچی زاده ارزان بودن ۳۰ درصدی سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی را یک مزیت دانست و افزود: این کم بودن قیمت نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارد و این وظیفه صنفی و ملی نظام مهندسی است که با ارتقای کیفیت بتن تقاضا برای استفاده از آن را بالا ببرد.

وی از تدوین طرح ملی بتون ۱۴۰۴ در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کشور خبر داد و عنوان کرد: طبق این طرح قرار است طراحی تولید و اجرای سازه‌های بتنی تا مقاومت ۵۰ مگاپاسکال متداول شود و اما این به معنای این طرح برای اتمام ساختمان‌ها اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه بتن‌های الیافی جایگزین خوبی برای بتن‌های معمولی است، اظهار کرد: مشکل اصلی بتن‌های آرماتور، ترد بودن و کم بودن مقاومت کششی آن‌هاست که این مشکل توسط الیاف‌ها به راحتی حل می‌شود.

وی الیاف را عامل مهمی برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های بزرگ در سازه‌ها عنوان کرد و افزود: البته امکان ایجاد ترک‌های کوچک وجود دارد ولی این ترک‌ها تاثیر جدی در مقاومت سازه نمی‌گذارند همچنین این الیاف مقاومت بتن در برابر ضربه را تا ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه الیاف در مقاومت فشاری سازه‌ها تاثیر چندانی ندارند، گفت: تنها الیاف فولادی حداکثر ۱۵ درصد مقاومت فشاری را افزایش می‌دهد.

وی استفاده از الیاف در بتن‌های فوق توانمند را ضروری دانست و عنوان کرد: در کشور تونل انتقال آب چَم‌شیر و سد سیاه‌پیشه با استفاده از این الیاف ساخته شده‌اند.

 

ایسنا

    نظرات