مشکل تامین مسکن دهک های پایین جامعه

مشکل تامین مسکن دهک های پایین جامعه

http://www.bananews.ir/معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجودی که در طرح جامع مسکن، تامین مسکن مورد نیاز اقشار کم درآمد مورد توجه قرار گرفته اما دولت باید در قالب این طرح برای تامین مسکن ۴ دهک پایین جامعه برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپیروز حناچی روز سه شنبه در اولین همایش جایگاه مسکن در طرح های توسعه شهری، افزود: مشکلات تامین مسکن برای اقشار کم درآمد سبب شده حتی با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و مالکیت به ۲ دهک پایین جامعه، مشکل مسکن آنها حل نشود به طوری که برای این دو دهک باید از طریق مسکن اجتماعی مسکن آماده و تهیه شود.

وی با بیان آنکه مشکلات تامین مسکن دهک های ۳ و ۴ جامعه نیز تنها با کمک های دولتی عملی است، گفت: هرچند رفع مشکلات تامین مسکن ۶ دهک دیگر جامعه توسط خود آنها حل و فصل می شود اما دولت برای تامین مسکن این دهک ها نیز باید برنامه ریزی مطلوبی داشته باشد.

حناچی با اشاره به نقاط ضعف و قوت طرح جامع مسکن، یادآور شد: مشکلات گسترده شهرها و تمرکز امور در کلانشهرها سبب شده امروز شاهد بروز مشکلات زیادی در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و حتی شهرهای متوسط مثل خرم آباد و یا بیرجند باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز شهرها، توسعه حاشیه نشینی و عدم انضباط در کلانشهرها و شهرهای میانی از جمله چالش های اساسی طرح جامعه مسکن است.

حناچی تاکید کرد: عدم اقتدار مدیریت شهری مبتنی بر نظام قانونی و یا غیرقانونی که در مواردی با فساد نیز همراه بوده است، عموما کلانشهرها و برخی از شهرهای کشور را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

وی با بیان آنکه طی چند سال گذشته در اداره شهرها شاهد عدم انضباط مدیریت شهری بوده ایم، گفت: مشکلات شهری سبب شده که هم اکنون دولت از نیمی از دریافت های خود (مالیات و عوارض) در این شهرها منصرف شود.

به گفته این مقام مسئول، در دوره جدید اتفاقات دیگری رخ داده به طوری که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تقسیم کشور به ۹ منطقه درصدد اجرای طرح آمایش سرزمینی است.

وی افزود: در حالی که در مطالعات آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی مناطقی از کشور برای انجام سرمایه گذاری و استقرار جمعیت برنامه ریزی مناسبی ندارد در کنار آمایش سرزمینی باید اجرای طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع مسکن در طرح کالبدی ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مردم را به اجبار نمی توان در مناطقی از سواحل جنوبی کشور مستقر کرد مگر آنکه برای اشتغالزایی و انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف این مناطق برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. هرچند با برنامه ریزی مناسب می توان از تهدیدها جلوگیری و از فرصت ها استفاده کرد.

حناچی با اشاره به جایگاه مسکن مهر نیز، افزود: تاکنون دولت در هیچ پروژه مسکن به گستردگی وارد نشده بود، هرچند که تزریق ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به این پروژه مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

وی افزود: اصلی ترین چالش مسکن مهر ایجاد شهرهای جدید بدون توجه به زیرساخت های زیربنایی و روبنایی بود و حتی به خاطر انجام این پروژه مجبور شدیم به حریم شهرها نیز وارد شویم در حالی که این پروژه با حوزه شهرسازی هیچ سنخیتی نداشت.

اولین همایش جایگاه مسکن در طرح های توسعه شهری با حضور مدیران و نمایندگان حوزه شهرسازی تمام استانهای کشور روز ۱۹ اسفند ماه سال جاری در وزرارت راه و شهرسازی برگزار شد.

 

ایرنا

    نظرات