۳۰ درصد از خانه‌های کشور باید از بافت فرسوده تامین شوند

۳۰ درصد از خانه‌های کشور باید از بافت فرسوده تامین شوند

http://www.bananews.ir/در شرایطی که بانک مرکزی هنوز با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش وام مسکن به مبلغ ۸۰ میلیون تومان موافقت نکرده، اما به نظر می رسد آخوندی در تلاش است حداقل با امکانات موجود در بازارهای مالی شرایط توزیع مسکن در ایران را دگرگون کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irوزارت راه و شهرسازی در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌ها در عرصه بازار مسکن را به بهبود شرایط توزیع مسکن در بین اقشار مختلف مردم اختصاص داده است. این مساله که با هدف استفاده حداکثری از داشته‌های بازار انجام شده و قصد دارد در آینده‌ای نزدیک شرایط خانه‌دار کردن گروه‌های بیشتری از مردم را فراهم کند بیشترین تمرکز خود را بر روی بافت‌های فرسوده گذاشته است.

در طول ماه های گذشته با انجام مذاکرات و پیگیری‌های صورت گرفته با بانک مرکزی و البته به وجود آوردن هماهنگی‌های لازم با بانک‌های عامل بنا شد مبلغ وام ارائه شده از سوی بانک‌ها برای تامین مسکن تغییر کند.

هر چند هنوز کمک هزینه خرید خانه به عنوان اصلی ترین شاخص در بین تسهیلات مسکن تحول خاصی را به خود ندیده و هدف وزارت راه و شهرسازی مبنی بر این که وام‌ها باید حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های مورد نیاز برای خرید خانه را تامین کند به واقعیت تبدیل نشده است اما حداقل بافت‌های فرسوده در سال ۹۴ روزهای بهتری را در پیش خواهند داشت.

با افزایش مبلغ کمک هزینه بهسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها به ۵۰ و در شهرهای بزرگ به ۴۰ میلیون تومان می توان انتظار داشت با اجرایی شدن پرداخت این وام‌ها در سال آینده بافت‌های فرسوده شهری تغییر و تحولاتی مهم را تجربه کنند.

این امر در حالی خود را نشان می دهد که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی نزدیک به ۱۰ میلیون خانوار در ایران در بافت‌های فرسوده زندگی می کنند و البته بسیاری از آن ها نیاز فوری به بهسازی و نوسازی خانه هایشان دارند. در کنار این مساله اما وزیر مسکن اهمیت ویژه ای برای بازگرداندن هویت ایرانی در ساخت و سازهای شهری دارد.

وزیر راه و شهرسازی بارها در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرده که آنچه در سال های گذشته تحت عنوان ساخت و سازهای شهری شکل گرفته هویت را نشانه رفته است و از این رو برای بهسازی شرایط بازار باید بار دیگر به ساخت و سازهایی روی آورد که در کنار مسائل ساختمانی به هویت اجتماعی و شهری نیز توجهی ویژه‌ای دارد.

این دو محور بسیار مهم در یک نقطه به تلاقی رسیده است تا وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کند در آینده باید ۳۰ درصد از نیاز مسکن کشور را از طریق بافت‌های فرسوده تامین کرد و البته در کنار آن از ظرفیت این بافت‌ها برای احیای هویت شهری نیز استفاده کرد و البته از طریق آن از زنده کردن برخی ویژگی‌های هویتی نیز بهره برد.

هر چند با توجه به به پایان رسیدن سال جاری و البته نیاز بانک‌ها برای تامین منابع اعتباری لازم در نوسازی بافت‌های فرسوده شاید به چند ماه زمان نیاز باشد تا رسما این طرح به چرخه بازار مسکن رونق ببخشد اما با تاکیدات چند باره وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تغییر ساختار خانه سازی در ایران و البته استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در بافت‌های فرسوده به نظر می رسد سال ۹۴ به جای استفاده از زمین‌های بلااستفاده گذشته به توجه دوباره به بافت‌های فرسوده اختصاص یابد.

 

ایسنا

    نظرات