پس از ۵ سال برای برچسب‌دار کردن ساختمان‌ها خودمان وارد عمل شدیم

پس از ۵ سال برای برچسب‌دار کردن ساختمان‌ها خودمان وارد عمل شدیم

http://www.bananews.ir/رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با بیان این‌که متاسفانه با وجود گذر پنج سال از زمان تصویب برچسب‌دار شدن ساختمان‌ها هنوز اقدامی صورت نگرفته اظهار کرد: به صورت پایلوت به ساختمان‌ها در استان‌ها برچسب انرژی می‌دهیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاحمدرضا توکلی  با اشاره به این‌که موضوع دادن برچسب انرژی به ساختمان‌ها از سال ۱۳۸۹ مطرح است و برچسب ساختمان‌های غیرمسکونی و مسکونی از سه سال گذشته شماره استاندارد گرفته‌اند، گفت: طی مصوبه‌ای مسوولیت اجرای استاندارد به عهده وزارت راه‌ و شهرسازی گذارده شد و دفتر مقررات ملی ساختمان در آن وزارتخانه باید این وزارتخانه را پیگیری می‌کرد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون هیچ کدام از ساختمان‌ها برچسب انرژی دریافت نکرده‌اند، گفت: از سه سال گذشته ساختمان‌های غیرمسکونی در زمینه‌ی انرژی استاندارد‌های شماره ۱۴۲۵۴ و ساختمان‌های مسکونی در زمینه‌ی انرژی استاندارد‌های شماره ۱۴۲۵۳ را دریافت کردند.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با تاکید بر این‌که برچسب انرژی ساختمان و استاندارد باعث رقابت می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که به ساختمان‌ها برچسب انرژی داده شود مصرف برق و در نهایت میزان آلاینده‌های محیط زیست کاهش پیدا می‌کند و این مساله هم به نفع مالکان و هم به نفع دولت است، چرا که اکنون دنیا به سمت کاهش دادن آلاینده‌های محیط زیست می‌رود.

توکلی با اشاره به این‌که در صورت اجباری شدن استاندارد‌ها، ۲۰ درصد از مصرف انرژی در ساختمان کاهش پیدا می‌کند، گفت: مبحث ۱۹ مقررات ساختمان نیز که تاکید بر جداره‌ها، پوسته و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دارد باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود، اما هنوز این مبحث نیز به درستی انجام نمی‌شود و بدون توجه به آن پروانه و پایان کار می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که ۴۷ درصد سهم انرژی الکتریکی بر بخش ساختمان که غیرمولد است مصرف می‌شود، گفت: لذا باید کاری کنیم که مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش یافته و به سمت صنعت و کشاورزی برود. در سایر کشورهای جهان نیز بیشترین مصرف انرژی مربوط به صنعت و کشاورزی آنها می‌شود، اما در ایران آمار مصرف برعکس است.

با اجباری نشدن استاندارد دست به کار شدیم

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) اظهار کرد: پس از اجباری نشدن استاندارد، دفتر سازمان بهره‌وری انرژی ایران دستورالعملی را تدوین کرده که براساس آن در برخی استان‌ها به صورت پایلوت به ساختمان‌های دولتی و اداری برچسب انرژی داده می‌شود و این کار با همکاری نظام مهندسی، شرکت‌های برق و استانداری‌ها صورت خواهد گرفت.

توکلی ادامه داد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح پایلوت در مرحله‌ی دوم به ساختمان‌های خصوصی و مسکونی برچسب انرژی می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که برچسب انرژی ساختمان مانند برچسب لوازم برقی است و در ابتدای ساختمان نصب خواهد شد، گفت: باید برای مهندسان معماری و ناظرین اشتیاق ایجاد کنیم تا در دوره‌های آموزشی مربوط به برچسب انرژی ساختمان شرکت کنند و این کار از طریق ارتقاء شغلی امکان‌پذیر است.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با اشاره به این‌که برچسب انرژی دارای سه عامل است، گفت: اولین مورد مربوط به ساخت و طراحی است که شامل عایق ‌کاری، طراحی سیستم روشنایی، بهینه‌سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی و غیره می‌شود. طراحی مطلوب ساختمان باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی خواهد شد.

توکلی با اشاره به تجهیزات به عنوان دومین عامل گفت: اکثر تجهیزات برقی دارای برچسب انرژی هستند و در ساختمان می‌توان از تجهیزاتی که مصرف کمتری دارند استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری درست به عنوان سومین مرحله گفت: آموزش‌های لازم باید به مشترکین داده شود و این کار از طریق صدا‌وسیما، سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و غیره صورت گرفته و می‌گیرد.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در ادامه تاکید کرد: در صورتی که طراحی ساختمان مناسب نباشد، هرچقدر که بعد تلاش کنیم به مصرف انرژی ایده‌آل نمی‌توانیم برسیم.

توکلی در پایان خاطر‌ نشان کرد: مهندسین معمار لازم است در ساخت ساختمان به اقلیم و شرایط آب و هوایی دقت کنند؛ متاسفانه ساختمان‌های تهران، شمال کشور و جنوب کشور مشابه هم هستند.

 

ایسنا

    نظرات