حضور ناموفق تعاونی‌ها در بخش مسکن/ اشتباهی که دوباره تکرار می‌شود

حضور ناموفق تعاونی‌ها در بخش مسکن/ اشتباهی که دوباره تکرار می‌شود

http://www.bananews.ir/درحالی مسئولان دولت از حضور تعاونی‌ها در طرح مسکن اجتماعی خبر می دهند که سابقه مسکن مهر نشانگر عدم موفقیت تعاونی‌ها در بخش مسکن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاز زمان مطرح شدن طرح مسکن اجتماعی در دولت یازدهم، موضوعات مختلفی در مورد چگونگی اجرای آن مطرح شد اما هنوز این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است و سازوکار اجرایی شدن آن مشخص نیست.

البته هفته گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مسکن اجتماعی قرار است علاوه بر این وزارتخانه از سوی برخی نهادهای خدماتی و حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا برسد. پس از آن علی ربیعی وزیر کار هم با تایید این خبر گفت که در حوزه مسکن، طرح جایگزین مسکن مهر به زودی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح حمایتی که با همکاری این وزارتخانه و وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است،گفت: در بحث مسکن حمایتی بخشی را به تعاونی‌‌ها اختصاص خواهیم داد و از این ظرفیت قطعا استفاده می‌کنیم، علاوه بر این، صندوق‌ های مسکن در قالب تعاونی‌‌ها نیز پیگیری می‌‌شود.

این در حالی است که سابقه حضور تعاونی‌ها در ساخت و ساز، چندان موفق نبوده و یکی از بزرگترین معضلات پروژه مسکن مهر از ابتدا تاکنون، حضور تعاونی‌های مسکن در این پروژه بوده است.

در واقع تعاونی‌های مسکن که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند نه تنها در اغلب پروژه‌های مسکن مهر موفق نبودند بلکه پس از گذشت ۷ سال از اجرای پروژه مسکن مهر، بخش زیادی از واحدها را هنوز تحویل متقاضیان ندادند.

عدم موفقیت اغلب تعاونی‌های مسکن

براین اساس، علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی، ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر را به تعاونی ها سپرد و سپس با واگذاری زمین رایگان و تسهیلات بانکی، اجرای پروژه را کلید زد اما با گذشت مدتی تخلفات برخی از تعاونی‌ها و عدم پیشرفت پروژه ها موجب شد که مابقی ساخت و سازها از تعاونی‌ها گرفته شده و به انبوه سازان سپرده شود.

هرچند که با گذشت این مدت هم هنوز سرنوشت تعدادی از این پروژه ها مشخص نیست و حتی هیات مدیره تعاونی ها هم پاسخگوی متقاضیان نیستند، در برخی از این پروژه ها میان پیمانکار و هیات مدیره تعاونی مشکلات مالی وجود دارد و همین موضوع موجب عدم تحویل واحدها به پیش خریداران مسکن مهر شده است.

در این رابطه ایرج رهبر یکی از سازندگان مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعاونی های مسکن در ۹۵ درصداز پروژه ها موفق عمل نکردند، گفت: تعاونی های مسکن در کشور ما انگشت شمار موفق بودند و بدون اصلاح ساختار تعاونی‌ها نمی توانند موفق عمل کرد.

وی با بیان اینکه برای همین موضوع بود که مسکن مهر را هم در دولت گذشته از تعاونی ها گرفتند، افزود: معتقدم که ورود دوباره تعاونی ها به بخش مسکن، اشتباهی است که دوباره تکرار می‌شود.

براساس این گزارش، سوابق نشان می‌دهد که تعاونی‌های مسکن تاکنون در موضوع ثبت نام از متقاضیان، جمع آوری و دریافت آورده و ساخت و ساز مسکن موفق نبوده اند اما اینکه دولت یازدهم چه طرحی برای ورود دوباره تعاونی‌ها به بازار مسکن دارد و آیا این طرح موفق خواهد بود را گذر زمان مشخص می‌کند.

 

مهر

    نظرات