آغاز تدوین طرح افتتاح حساب امانی برای پیش‌خرید مسکن/ بانک ناظر امین خریدار می‌شود

آغاز تدوین طرح افتتاح حساب امانی برای پیش‌خرید مسکن/ بانک ناظر امین خریدار می‌شود

http://www.bananews.ir/بانک مسکن کار تدوین الگویی که بر اساس آن متقاضیان مسکن بتوانند حساب امانی برای پیش‌خرید مسکن در نزد این بانک‌ افتتاح و سپرده‌گذاری کنند را آغاز کرد؛ اقدامی که در صورت نهایی و اجرا شدن روشی برد - برد هم برای خریداران و هم برای بانک‌ها خواهد بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپس از ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی،بانک مسکن به تکاپو افتاده و در حال آماده کردن طرحی است که پیش خریداران مسکن حساب امانی نزد این بانک سپرده گذاری کنند.

با نهایی شدن آئین‌نامه‌ای که به به‌تازگی به تصویب هیات وزیران رسیده است ساز و کار اجرایی همه مراحل پیش خرید مسکن تعیین شده و با افتتاح حساب امانی نزد بانک‌ها این امید در میان متقاضیان تقویت می‌شود که تمام مراحل پیش فروش مسکن به‌گونه‌ای زیر نظر بانک‏‌‌ها، تعیین تکلیف شود تا احتمال بروز مشکلاتی چون عدم تحویل به موقع واحد مسکونی و فروش احتمالی یک واحد مسکونی به حداقل برسد.

 

بنابراین گزارش، برخی از انبوه‌سازان به دلیل تغییر قیمت‌ مصالح و لوازم ساختمان، امکان ادامه کار و پایان پروژه را پیدا نکرده و کار ساخت و ساز را در نیمه راه رها می‌کنند و برخی دیگر با نوعی کلاهبرداری یک واحد را به چندین نفر می‌فروشند.

بر اساس این الگو، متقاضی، حسابی نزد بانک افتتاح می‌کند و پول پیش خرید مسکن نزد بانک سپرده می‌شود،بانک باید به عنوان امین خریدار بر ساخت و ساز نظارت کند و براساس پیشرفت کار، پرداخت‌ها با سازنده به‌تدریج انجام خواهد شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اوایل ماه جاری با بیان اینکه براساس آیین نامه‌ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده، همه مراحل پیش فروش تعیین تکلیف شده است، گفت: بخش عمده تخلفات در حوزه پیش فروش مسکن بوده، چرا که افراد خانه ها را پیش فروش می کردند، ولی برخی سازنده ها به تعهدات عمل نمی کردند و خریدار خسارت می دید.
وی نکته بسیار مهم را محل پول پیش خرید دانست و افزود: الگویی که ما پیش بینی کردیم و در اکثر کشورهای دنیا هم اجرا می‌شود، یک حساب امانی در نزد بانک است که با گشایش آن،‌پول پیش خرید در این حساب قرار می‌گیرد و بانک باید بر ساخت و ساز به عنوان امین خریدار نظارت کند و براساس پیشرفت کار پرداخت ها را به تدریج انجام دهد.

کارشناسان معتقد هستند که در این قانون، به جای پرداخت پول به سازنده در حساب شخصی،این پول نزد بانک می ماند و بانک به عنوان یک نهاد حقوقی بر روند پیشرفت و انجام کار نظارت خواهد کرد و طبیعی است که نظارت و پیگیری بانک‌ها، به عنوان یک نهاد حقوقی، از نظارت خریداران به صورت جداگانه، قوی‌تر است.

البته نکته مثبت اجرای این طرح آن است که خریدار، اجباری برای خرید خانه‌ای مشخص و از پیش تعیین شده ندارد و حق انتخاب برای وی محفوظ است و می‌تواند بر اساس نیاز و خواست خود، یک واحد مسکونی متناسب را پیش خرید کند و از نظر پایبندی شرکت سازنده به تعهدات نیز با میانجیگری بانک‏، خاطری آسوده داشته باشد.

اما حالا باید منتظر ماند و دید که شیوه اجرایی این مصوبه در عمل چگونه خواهد بود و بانک مسکن و دیگر بانک چه ضوابطی برای این حساب امانی در نظر خواهد گرفت، اما اجرای این طرح را باید به فال نیک گرفت چرا که هم برای بانک مسکن و یا سایر بانک ها و هم برای پیش خریدار مسکن مفید و مثبت خواهد بود.

 

فارس

    نظرات