برج سنگی از شاهکارهای معماری مهندسان دوره هخامنشی در فارس

برج سنگی از شاهکارهای معماری مهندسان دوره هخامنشی در فارس

http://www.bananews.ir/برج سنگی از نگاه معماری و هنری یکی از شاهکارهای مهندسان و هنرمندان هخامنشی در فارس به شمار می­آید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: یکی از بناهای بسیار زیبای مجموعه پاسارگاد برج سنگی است که ساخت آن مربوط به آغاز دوره هخامنشیان است. بنایی چهار گوش برج مانند که اکنون تنها یک دیواره از آن باقی مانده است.
امیری ادامه داد: ارتفاع برج نزدیک به ۱۴ متر و قاعده آن ۲۷/۷ در ۲۳/۷ متر است که بر سکویی سه پله ای قرار گرفته است.

وی افزود: ورودی بنا به سوی شمال غربی تعبیه شده است و نزدیک به ۵۰/۷ متر از سطح زمین ارتفاع دارد که با یک پلکان ۲۹ پله­ای به اتاق بالای برج دسترسی داشته­اند.

این مسئول بیان کرد: این بنا از نگاه معماری و هنری یکی از شاهکارهای مهندسان و هنرمندان هخامنشی به شمار می­آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: بلوکهای سنگی به گونه­ای روی هم قرار گرفته­اند که در برخی از رجها به سختی می­توان دو بلوک را از هم تشخیص داد.

امیری با بیان اینکه سنگهای به کار رفته در ساخت بنا از گونه سنگهای سفید مرمر نما است که از معدن کوه سیوند آورده شده­اند افزود: مقداری هم سنگ سیاه آهکی در پنجره های کور استفاده شده است.

وی ادامه داد: نمای دیواره دارای تعداد زیادی تو رفتگی مستطیل شکل است که احتمالا جهت زیباسازی یا در ارتباط با کارکرد بنا بوده است. ۱۰ عدد گودی پنجره مانند که پنجره کور نامیده می شده است در دیوارهای آن در آورده اند و این پنجره ها را با سنگ های سیاه قاب گرفته اند.

این مسئول با بیان اینکه در مورد کاربری بنا نظرهای گوناگونی مطرح است افزود: گروهی آن را مقبره کمبوجیه پسر و جانشین کوروش می دانند و بعضی هم آن را آتشکده یا نیایشگاه به شمار می آورند و برخی نیز آن را (گنج خانه کوروش) خوانده اند که در آن اسناد و مدارک مهم دولت هخامنشی بایگانی می­شده است. به احتمال زیاد این بنا با توجه نقشه و معماری آن کارکردی آیینی داشته است. نمونه ای از این بنا در نقش رستم با نام کعبه زرتشت وجود دارد که از روی این بنا الگو­­­­­برداری شده است.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات