مینی‎بوس‎های فرسوده نفس لرستان را بند آورده

مینی‎بوس‎های فرسوده نفس لرستان را بند آورده

http://www.bananews.ir/مینی‎بوس‎های فرسوده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولیدکننده آلودگی هوای لرستان هم‌چنان در محورهای مواصلاتی تردد می‎کنند و این در حالی است که استفاده از این وسیله نقلیه آن هم با عمر بالا در تمام دنیا منسوخ شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irکارشناسان معتقدند تردد مینی‎بوس‎های فرسوده در لرستان سه برابر مینی‎بوس‎های نو هوا را آلوده می‎کند و خروج و نوسازی آنها از چرخه حمل و نقل عمومی امری ضروری است.

براساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده بر تعدادی از مینی‎بوس‎های فعال، مجموع میزان آلودگی تولید شده شامل منوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار بدون متان، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق در مینی‎بوس‎های بنز که عمر بالای ۵ سال دارند، ۲۳ هزار و ۶۷ میلی‎گرم در هر کیلومتر و مینی‎بوس‎های فیات با عمر بالای ۵ سال، ۲۶ هزار و ۶۶۲ میلی‎گرم در هر کیلومتر است. ضمن این‌که مینی‎بوس‎های ایویکو با عمر زیر ۵ سال نیز معادل ۱۹ هزار و ۳۰۸ میلی‎گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‎کنند.

در راستای جلوگیری از آلودگی هوا، سن فرسودگی مینی‎بوس‎های کشور ۸ سال تعیین شده و این در حالی است که میانگین عمر مینی‎بوس‎های لرستان ۳۱ سال است.

در این‌باره «حسن رحمانی»، مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های لرستان به ایسنا گفت: نوسازی ناوگان فرسوده به ویژه مینی‎بوس‎ را در دستور کار داریم و امسال ۵۰۰ مینی‌بوس از رده خارج می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون میانگین عمر ناوگان مینی‌بوسی در استان ۳۱ سال بوده و تعداد آنها نیز ۱۶۴۱ دستگاه است.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های لرستان اظهار کرد: متقاضیان واگذاری خودروی مینی‎بوس‎ فرسوده معرفی‌نامه برای ثبت نام خودرو دریافت کنند تا به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات تا ۷۰ درصد معرفی شوند.

رحمانی ادامه داد: نسبت به سال‎‎های گذشته در شمار مسافر کاهش داشتیم، چون مردم از وسایل شخصی استفاده می‎کنند و از ناوگان عمومی کمتر استفاده می‎شود.

وی تصریح کرد: کیفیت وسایل نقلیه در کشور خوب نیست و از طرفی بعضاً رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی سبب بروز تصادف می‎شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‎های لرستان ادامه داد: در بخش سواری و اتوبوس مشکلی در استان نداریم و کیفیت خوب است اما در مینی‎بوس وضعیت خوب نیست. چون بیش از ۴۰ درصد جابه‎جایی مسافر در استان از طریق مینی‎بوس انجام می‎شود یکی از مهم‌ترین برنامه‎های ما سامان دادن به این بخش است.

رحمانی خاطرنشان کرد: از اول مهرماه ۹۵ همه‌ی ناوگان حمل و نقل برون و درون شهری باید به GPS مجهز باشند.

 

ایسنا

    نظرات