آغاز حفر تونل ایستگاه‌های L.R.T کرمانشاه از امسال

آغاز حفر تونل ایستگاه‌های L.R.T کرمانشاه از امسال

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه از شروع حفر تونل، نصب‌ریل و ساخت ایستگاه‌های L.R.T (قطار سبک شهری) در سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسعید سلیم‌ساسانی با اشاره به اجرای پروژه L.R.T در دو فاز یک و دو، اظهار کرد: تمرکز کارها و فعالیت‌ها در فاز اول پروژه به طول هشت ‌کیلومتر و از میدان‌ تاق‌بستان تا میدان ‌آزادی قرار داده شده تا بتوان با تکمیل این ‌بخش از پروژه، آن را برای استفاده و بهره‌برداری شهروندان آماده کرد.

وی تصریح کرد: در حال‌ حاضر در این‌ فاز، نصب‌ عرشه در حال انجام است و مقرر شده تا پایان امسال در پنج‌کیلومتر از این مسیر یعنی از ابتدای مسیر "کارمندان" تا "سه‌راه ۲۲ بهمن" عرشه ساخته و نصب شود.همچنین از اواخر امسال و به دنبال نصب عرشه، روسازی و خرید تجهیزات ریل و متعلقات آن شامل پابند و فرش‌لاستیکی (PU) آغاز شده و از اواخر امسال نصب ریل در فاز اول پروژه شروع می‌شود. در سال‌جاری ساخت سازه ۲ ایستگاه رو‌ زمینی در بلوار شهید بهشتی آغاز شده و مطالعات دو ایستگاه‌ زیرزمینی پروژه نیز انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه از مسیر هشت‌کیلومتری L.R.T در فاز اول، ۶٫۵ کیلومتر آن از "میدان‌ تاقبستان" تا "سه‌راه ۲۲ بهمن" به صورت روگذر و ۱٫۵ کیلومتر آن از "سه‌راه ۲۲ بهمن" تا "میدان‌آزادی" به صورت زیرزمینی خواهد بود.

وی با اشاره به آغاز حفرتونل L.R.T در سال‌ جاری، اظهار کرد: خردادماه، انتخاب پیمانکار این بخش از پروژه انجام خواهد شد و عملیات حفر تونل نهایتا در مرداد امسال در صورت تامین ‌اعتبار آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه، بودجه امسال پروژه L.R.T کرمانشاه را ۴۳ میلیاردتومان، اعلام و تاکید کرد: قطعا این‌میزان بودجه کفاف پیشروی پروژه براساس برنامه‌ زمان‌بندی آن را نخواهد داد. درصورتی که سالانه ۲۰۰ میلیاردتومان اعتبار به پروژه تزریق شود، ظرف سه ‌سال آینده می‌توان فاز اول پروژه را تحویل داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه بودجه کمی، امسال به استان اختصاص یافته، اما پتانسیل جذب اعتبارات بیشتر برای پروژه در سال‌ جاری وجود دارد.

ساسانی به سفر معاون وزیرکشور به استان‌، اشاره و تصریح کرد: در این سفر، معاون وزیرکشور با تایید اینکه بودجه ‌امسال جوابگوی نیاز پروژه نیست مقرر کرد تا هر چقدر پروژه اعتبار نیاز دارد اوراق مشارکت فروخته شود و نصف اصل فروش اوراق را دولت متقبل می‌شود. همچنین می‌توان از منابع‌دیگری به غیر از فروش اوراق ‌مشارکت، از جمله استفاده از منابع صندوق توسعه‌ملی و نیز بحث تهاتر زمین‌های شهرداری و واگذاری آن به پیمانکار استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم پروژه L.R.T در مسیر میدان‌آزادی تا میدان‌فردوسی به طول چهارکیلومتر، اظهار کرد: امسال مطالعات اجرای پروژه در این مسیر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه تصریح کرد: چنانچه بخواهیم پروژه را هرچه سریعتر به‌ نتیجه برسانیم باید اعتبارات و فعالیت‌ها را در یک‌بخش متمرکز کرده و از پراکنده‌ کاری در طول‌ مسیر خودداری کنیم. در سال‌جاری همچنین باید قرارداد ناوگان بسته شده و تامین‌کننده ناوگان پروژه مشخص شود.

به گفته مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه، در طول‌مسیر پروژه L.R.T از "میدان تاقبستان" تا "میدان ‌فردوسی" ۱۸ قطار L.R.T حرکت خواهند کرد.

قطار L.R.T، اولین سیستم حمل و نقل ریلی است که برای طی قسمت اعظم مسیرش از خطوط ویژه بهره برده و به تناسب شرایط حاکم ، در مناطق مرکزی شهرها، با تعبیه ریلهای سبک شهری در سطح خیابانها حرکت کرده و حتی در مسیرهای مربوط به قطارهای بین شهری نیز خدمات ارائه می‌دهد.

 

ایسنا

    نظرات