بحران هویت در سکونتگاه‌های شهری موج می‌زند/ نمی‌شود نام هلال را معماری اسلامی گذاشت

بحران هویت در سکونتگاه‌های شهری موج می‌زند/ نمی‌شود نام هلال را معماری اسلامی گذاشت

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان این که حق دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق اولیه شهروندان است، اظهار کرد: در ایران با بحران هویت روبرو هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در همایش مروری بر میراث ۸ دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشگاه تهران و دانش آموختگانش در بخش‌های گوناگون و موقعیت‌های مختلف تاریخی خدمات شایانی به جامعه ارائه کرده و ایران را از پرتگاه‌های بسیار بزرگی برحذر داشته‌اند و به همین دلیل ما قدر آنها را نمی‌دانیم.

وی با بیان این که هنوز اصلی‌ترین مساله ما هویت است، گفت: در ایران با بحران هویت روبرو هستیم که از جمله مثال‌های آن می‌توان به توسعه شهری به شکل افسار گسیخته اشاره کرد.

وی با تاکید بر این که بحران هویت در سکونتگاه‌های شهری موج می‌زند، اظهار کرد: تصور ما این است که اگر به احداث جاده و راه‌ها بپردازیم مشکلات حل شده است اما وقتی سکونتگاه‌های شهری را مورد بررسی قرار می‌دهیم با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شویم.

همچنین نبود حس تعلق در محله‌های شهری از دیگر مسائلی است که گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرده است.

آخوندی اظهار کرد: حس مشارکت یکی دیگر از مهمترین ابزارهایی است که برای آباد کردن کشورمان به آن نیاز داریم.

وی با اشاره به مسائلی نظیر پذیرش حق کنشگری وحقوق شهروندی اظهار کرد: این مسائل بارها گفته شده اما روند تحقق آن بسیار پیچیده است.

وی در همین زمینه ادامه داد: برای مثال حق دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی شهروندان یکی از حقوق اولیه شهروندان است که تحقق آن با بسیار دشوار است.

آخوندی همچنین افزود: اگر حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات محقق می‌شد آیا حقوق شهروندی به این راحتی از سوی مدیران مورد مبادله قرار می‌گرفت؟

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در شرایطی که تمام حقوق شهروندان خرید و فروش می‌شود چه چیزی از معماری اسلامی باقی می‌ماند که با ایجاد یک هلال در چارچوب‌ها بخواهیم راجع‌به آن صحبت کنیم و نام آن را معماری اسلامی بگذاریم.

وی با تاکید بر این که بی‌انضباطی اجتماعی در دهه گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد:‌ دولت‌ها هیچ گاه از پوپولیزم خالی نمی‌شوند اما پوپولیزم مطلق، عوام‌گرایی مطلق و تقدس‌گرایی مطلقی که در جامعه ما رواج پیدا کرده و کسی نمی‌داند ریشه‌اش کجاست مفهوم پردازی سیاست اجتماعی را بسیار دشوار کرده است.

وی با اشاره به این که در چنین شرایطی گفت‌وگو بر مبنای منطق صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: در این شرایط گفت وگوها بر اساس انتظارات مقدس مآبانه شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به این که در اکثر جوامعی که اقدامات پوپولیستی رخ داده زمان بسیار زیادی برای برون رفت از این شرایط نیاز بوده است، افزود: یکی از مهمترین وظایف دانشکده علوم اجتماعی ارائه راهکاری برای برون رفت جامعه از این وضعیت است.

وی در پایان گفت: من به قدرت فرهنگ ایرانی اسلامی و توان علم در ایران کشور بسیار امیدوارم .

 

ایسنا

    نظرات