توجیه شهرسازی برج ۳۰ طبقه یزد کجاست؟

توجیه شهرسازی برج ۳۰ طبقه یزد کجاست؟

http://www.bananews.ir/چند سالی است که تب تراکم و ارتفاع و اخیراً نیز طاعون برج‌سازی به جان شهر تاریخی و سنتی یزد افتاده است و متاسفانه علی رغم عدم انطباق این رویکرد با ماهیت فیزیکی و حتی با مقتضیات اجتماعی و اقتصادی این شهر کهن، شاهد تداوم و شدت گرفتن آن در فضایی خالی از هر نوع اظهارنظر و اعتراض هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدیار یزد، علاوه بر این که یکی از سرزمین‎‎های کهن و تاریخی ایران زمین به شمار می‎‎رود، به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا نیز شناخته می‏‏‌شود.

در برخی منابع، بنای اولیه شهر یزد را به دوران ضحاک و اسکندر مقدونی نسبت داده‌اند ولی در مجموع آثار باستانی پراکنده موجود در این دیار به سهم خود گویای قدمت و دیرینگی پیشینیه تاریخی و فرهنگی سرزمین و مردم این منطقه از کشورمان است.

چند سالی است که مسئولان استان در تلاش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی از سوی یونسکو هستند و حتی قرار است که یزد در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شود، ضمن این قرار است سال ۹۵ نیز به عنوان سال خوشامدگویی به یزد معرفی شود.

با تمام این اوصاف، در همین سال‎‎ها تب تراکم و ارتفاع به جان معماری کهن این شهر افتاده و اخیراً نیز خبرهایی مبنی بر ساخت برج و آسمانخراشی ۳۰ طبقه در یزد شنیده می‎‎شود.

برجی که قرار است در مهمترین معبر ورودی گردشگران داخلی و خارجی شهر تاریخی یزد، عمدتاً ‌با کارکرد تجاری در زمینی که هم‌اکنون در حال گودبرداری است، ساخته شود.

در حالی که برخی منابع از صدور مجوز ساخت این برج از سوی کمیسیون ماده ۵ یزد خبر می‏‏ دهند، بسیاری در جست‎‎وجوی پاسخ این سئوال هستند که چگونه چنین مجوزی از سوی مرجعی صادر شده که به تازگی ارتفاع کتابخانه چند طبقه مرکزی یزد را به بهانه بلندتر بودن نسبت به سایر مجموعه بناهای موجود در بافت تاریخی یزد و تهدیدی برای ثبت جهانی این بافت تاریخی، تعدیل کرده است؟

دکتر "سید محمد حسین آیت اللهی" عضو هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان و رییس دانشکده معماری دانشگاه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، با بیان این که هنوز مدارک ساخت این برج به نظام مهندسی تحویل داده نشده و ساخت آن رسمیت نیافته است، اظهار می‏‎‏کند: در مجموع ساخت هر گونه ساختمانی اعم از آسمانخراش یا حتی واحدی یک طبقه، باید منطبق با قانون انجام شود و قانون برای تمام ساخت و سازها به درستی اعمال شود.

وی می‎‎گوید: اما نکته حائز اهمیت و جای سئوال این است که چه عاملی باعث شده که همان قدرتی که یک طبقه از کتابخانه مرکزی یزد را با وجود این که یک طرح ملی و دارای مصوبه دولت را به بهانه تهدید برای ثبت بافت تاریخی یزد تخریب کرد، اکنون چنین آسمانخراشی را در شهر یزد بسازد و چنین اجازه‎‎ی خلاف قانون و شرعی را صادر کند.

آیت اللهی همچنین معتقد است که ساخت چنین ساختمانی باید توجیه شهرسازی داشته باشد ولی اگر توجیه شهرسازی نداشته باشد، اصولاً طرح موضوع آن در کمیسیون ماده ۵ بی‎‎معناست.

این عضو هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان یزد با تاکید بر این که طرح مذکور حتماً باید گزارش شهرسازی و مصوبه داشته باشد، عنوان می‎‎کند: آیا رییس نظام مهندسی ساختمان یزد نیز در این نشست کمیسیون ماده ۵ حضور داشته یا خیر؟ و آیا در صورت حضور در این جلسه، گزارش شهرسازی این طرح را مطالعه کرده است یا خیر؟

دکتر "محسن عباسی هرفته" معاون دانشکده معماری دانشگاه یزد نیز ساخت این برج ۳۰ طبقه را نامتناسب با یزد تاریخی می‎‎داند و می‎‎گوید: باید قبل از خدشه‎دار شدن ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و بروز یک مشکل ملی دیگر همچون مجموعه جهان‎‎نمای میدان نقش‏‏ جهان اصفهان، جلوی ساخت این بنا گرفته شود.

وی ادامه می‎‎دهد: اصولاً شهر یزد با توجه به گستردگی زیاد و وجود زمین‏‏ های خالی زیاد نیازی به تراکم سازی ندارد، ضمن این که ساخت این برج خط آسمان شهر یزد که عمدتاً یک خط آرام است را با ساخت این جیغ بنفش بلند، خدشه‎‎دار خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، واقع شدن این آسمانخراش در مهمترین معبر وروردی گردشگران داخلی و خارجی به یزد را نامتناسب با توقعی که از شهر تاریخی یزد در اذهان گردشگرانی که به شهر وارد می‏‏ شود، می‎‎داند.

وی این طرح را در واقع جدال نابرابر و ناعادلانه میان برج و بادگیر در شهر بادگیرها می‎‎خواند و اظهار می‎‎کند: متاسفانه در حالی که برخی کشورها برای جذب توریست بیشتر اقدام به ساخت و کهنه سازی بناهای تاریخی و جعل مدارک آنها می‏‏ کنند، ما در کشورمان با وجود چنین ظرفیت‎‎های تاریخی به دست خود آنها را نابود می‏‏ کنیم.

عباسی، تفکر برج سازی و تب بلندمرتبه سازی را برگرفته از سبک زندگی غربی می‎‎داند و می‎‎گوید: متاسفانه ساخت این آسمانخراش در بلوار جمهوری شهر یزد نه تنها به بافت تاریخی یزد آسیب وارد خواهد کرد بلکه آسیب‎‎های اجتماعی و زیست محیطی فراوان دیگری مانند افزایش بار ترافیکی این معبر و غیره را به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه، معماری نوعی رسانه فرهنگی است ولی متاسفانه در رابطه با این تصمیم هیچ رجوعی به متخصصان این مقوله و حتی دانشکده معماری یزد که به عنوان یکی از معتبرترین دانشکده‎‎های معماری کشور و مطرح در جهان و محلی برای رجوع بسیاری از اساتید معماری دنیاست، نشده است.

معاون دانشکده معماری یزد با تاکید بر این که برج ۳۰ طبقه یزد پیوست فرهنگی نیز ندارد، خواستار جلوگیری از ساخت این بنا از سوی متولیان شهر قبل از تبدیل این موضوع به کلافی در هم پیچیده و یک معضل شهری شد.

 

ایسنا

    نظرات