افزایش ۲ برابری اعتبارات بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی

افزایش ۲ برابری اعتبارات بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی

http://www.bananews.ir/معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اعتبارات بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی در سال جدید حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری که امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بحث عمران روستایی و سنددار کردن خانه‌های روستایی از جمله فعالیت‌های عمده بنیاد مسکن به شمار می‌رود.

وی افزود: از دیگر اقدامات بنیاد می‌توان در حوزه گردشگری، ارائه خدمات فنی و اجرای طرح‌های هادی وبهسازی بافت‌های با ارزش روستایی نام برد.

شاملو با اشاره به موضوع مطالعات طرح‌ها و ساماندهی راهبردی در مناطق روستایی افزود: حدود ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد تا امروز بیش از ۳۲ هزار روستا تحت پوشش طرح هادی قرار گرفته‌اند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: در این طرح‌ها نحوه استفاده از اراضی برای کاربری‌های مختلف، بهسازی شبکه‌های روستایی از فعالیت‌هایی است که در طرح هادی به آن توجه ویژه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن تلاش می‌کند در صورت تامین منابع مورد نیاز همه روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار را تحت پوشش طرح‌های هادی قرار دهد.

شاملو با بیان این که ر بخش به‌سازی منابع روستا و فعالیتهای فیزیکی این بخش از قبیل ساختن بوستان، پیاده‌رو سازی و غیره اقدامات لازم صورت گرفته، تصریح کرد: در ۱۴ هزار و ۲۸۰ روستا این اقدامات به طور کامل انجام شده است .

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این که کار بهسازی روستاها و عملیات اجرایی طرح‌های هادی از لحاظ هزینه‌بر بودن یک مشکل به حساب می‌آید، گفت: همواره اعتبارات تخصیصی در مقایسه با نیاز فاصله داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد از اعتبارات تامین شده است و در ادامه بنیاد مسکن با کمبود مواجه بوده است.

شاملو در بخش دیگری از صحبتهای خود به اقدامات بنیاد مسکن در بخش‌های اجرایی پرداخت و افزود: بیش از ۱۴ هزار کیلومتر معابر روستایی بهسازی شده که عمده این اقدامات طی برنامه چهارم و پنجم توسعه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته هزار و ۶۴۰ کیلومتر طول بهسازی معابر در روستاها صورت گرفته و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع اجرا آسفالت‌ روستاها انجام شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره بحث سند‌دار کردن املاک روستایی اظهار کرد: ۲ میلیون و۸۰۰ هزار واحد روستایی سند‌دار شده‌ و با تلاش بنیاد مسکن با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۵۵ درصد املاک روستایی سند‌دار شده‌اند و امیدواریم در طول سالهای آینده در این زمینه اقدامات گسترده‌تری انجام دهیم.

شاملو در ادامه با اشاره به بحث احیا و بازسازی بافتهای با ارزش روستایی گفت: بعضی روستاها از لحاظ آثار و قدمت آنها نیازمند توجه ویژه‌ای هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در برنامه سوم توسعه ۲۰ روستا، در برنامه چهارم ۳۶ روستا و در برنامه پنجم ۳۰ روستا در دستور کار قرار گرفته‌اند و تا کنون ۸۶ روستا در برنامه کاری بنیاد مسکن مد نظر قرار گرفته تا به بحث احیاء و بازسازی بافتهای با ارزش آنها پرداخته شود.

شاملو در ادامه به بحث گردشگری در روستاها پرداخت و اظهار کرد: روستاهایی که به عنوان روستاهای هدف قرار گرفته‌اند در اولویت هستند که بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری مبادله شده تا بر اساس آن بحث گردشگری در روستاها در اولویت قرار گیرد و ۵۰ روستا نیز هدفگذاری شده است.

وی در ادامه با اشاره به ارائه خدمات فنی در روستاها گفت: بر اساس اصلاحیه قانون شوراها، بنیاد مسکن، هم متولی تهیه طرح‌های هادی است و هم اجرای این طرح را انجام می‌دهد.

شاملو افزود: مجموعه‌هایی را ایجاد کردیم تا استعلامات لازم صورت گیرد و بر این اساس تخلفات کاملا رصد می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه گفت: از نیمه سال ۸۷ تا امروز ۵۲ هزار مورد تخلف را رصد کردیم که این تخلفات شامل ساخت و سازهای خارج از حریم روستاها، ساخت و ساز در داخل روستا و ساخت و سازهای بدون پروانه ساختمانی بوده‌اند که بنیاد مسکن پیگیری و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم طرح‌های هادی جلوگیری از آسیب اراضی به کشاورزی و حفظ محیط زیست بوده است.

شاملو با بیان این که در تامین اعتبارات سال جاری شاهد عنایت خوبی از دولت و مجلس بوده‌ایم، تصریح کرد: بودجه سال ۹۴ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

 

ایسنا

    نظرات