خشک شدن دریاچه ارومیه را نباید صرفاً یک تهدید تلقی کنیم

خشک شدن دریاچه ارومیه را نباید صرفاً یک تهدید تلقی کنیم

http://www.bananews.ir/استاندار آذربایجان‌غربی گفت: امروز فضای مناسبی در کشور برای احیای دریاچه ارومیه بوجود آمده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irقربانعلی سعادت در همایش اهمیت احیای دریاچه ارومیه که در شهرستان نقده برگزار شد، اظهارکرد: فضای امنیتی که در گذشته در خصوص موضوع دریاچه ارومیه مطرح بود، امروز شکسته شده است و ما شاهد هستیم که در تهران، شهرستان‌های استان و در همه جای کشور، همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلفی برای احیای دریاچه ارومیه برگزار می شود.

سعادت افزود: در فضای خوبی که امروز در بحث نجات دریاچه ارومیه بوجود آمده، مسئولان و مدیران ذیربط باید با جلب مشارکت حداکثری مردم و استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های غیردولتی، به پیشبرد برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه کمک کنند.

وی به جدیت رئیس جمهور و دولت یازدهم در احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: بحث نجات دریاچه ارومیه یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی ریاست محترم جمهور بود و در اولین جلسه هیئت دولت نیز شاهد بودیم که موضوع احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک موضوع اساسی مورد تصویب اعضاء قرار گرفت و ستادی برای پیگیری برنامه‌های احیای دریاچه تشکیل شد؛ تمام این موارد نشانگر تلاش مجدانه دولت و شخص رئیس جمهور در اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: دولت یازدهم حتی در شرایطی که قیمت نفت پایین آمد، اعتبارات بسیار خوبی را برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرد.

سعادت ترغیب و تشویق مردم برای مشارکت در اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: از شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، تشکل‌های مردم نهاد به ویژه تشکل‌های زیست محیطی، ائمه جمعه و سایر قشرهایی که با مردم سر و کار دارند، می خواهیم مردم را برای مشارکت در امر احیای دریاچه ارومیه ترغیب نمایند چرا که مشارکت مردمی، اصلی ترین عامل در احیای دریاچه ارومیه است. سعادت، اشتغال جایگزین را از دیگر موضوعات اساسی در پیشبرد برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: استحصال پتاس از نمک دریاچه ارومیه از مهم‌ترین پروژه‌های مربوط به برنامه اشتغال جایگزین در آذربایجان‌غربی است که تفاهم نامه‌ای در همین راستا، روز گذشته با یک شرکت سرمایه گذار داخلی در محل استانداری منعقد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه را نباید صرفاً یک تهدید تلقی کنیم بلکه باید از آن بعنوان یک فرصت در جهت تغییر الگوی کشاورزی از سنتی به مدرن، ایجاد اشتغال جایگزین و رونق اقتصادی در استان بهره بگیریم.

استاندار آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم راه اندازی، توسعه و تقویت تجارت مرزی در استان تاکید کرد و گفت: با توسعه و تقویت تجارت مرزی در مرزهای استان می توانیم مشکلات اشتغال و معیشت مرزنشینان و ساکنین روستاهای مرزی در استان را مرتفع سازیم که این موضوع در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد.

سعادت همچنین به راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی در استان اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی فرصت و ظرفیت مناسبی برای تسریع و تسهیل روند صادرات و توسعه تجارت خارجی استان می باشند که طرح‌های توجیهی این مناطق تهیه شده و به زودی توسط هیئت دولت تصویب خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات