باتلاقی شدن میلیون‎ها هکتار از اراضی فاریاب

باتلاقی شدن میلیون‎ها هکتار از اراضی فاریاب

http://www.bananews.ir/عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: در نتیجه عدم مدیریت صحیح آب میلیون‎ها هکتار از اراضی فاریاب به علت مصرف بی‎رویه، شور یا باتلاقی شده و از چرخه‌ی تولید خارج شده‎اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدکتر «ناصر طهماسبی‎پور»اظهار کرد: برنامه‌ی ملی مدیریت مناطق خشک کشور که به‌صورت جامع و با در نظر گرفتن تعاملات درون‌بخشی و برون‌بخشی در مباحث مربوط به فعالیت‎های حفاظتی، احیایی و اصلاحی و به عبارت صحیح‎تر اجرایی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: منظور از اعمال مدیریت جامع، سیستمی هماهنگ برای دستیابی به پایداری نسبی اکولوژیکی در مناطق بیابانی و خشک کشور است که اجرا می‎شود. به عبارت دیگر هدف از تدوین برنامه ملی، مدیریت مناطق خشک کشور تدوین سیاست‎ها، راهبردها، برنامه‎ها، اولویت‎ها، طرح‎ها و پروژه‎های اجرایی و مدیریتی به‌منظور دستیابی به پایداری اکولوژیک در محدوده مناطق بیابانی و خشک است.

طهماسبی‎پور ادامه داد: روش کار تدوین این برنامه به این ترتیب است که ابتدا با شکل‎گیری سازمان اجرائی تدوین برنامه در قالب سه کمیته راهبری، عملی و اجرائی رخساره‎های ژئومورفولوژی همراه با نقشه‎های مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ تهیه می‎شود که پس از رقولی شدن با هر مقیاس قابل ارائه است پس از تهیه‌ی رخساره‎های ژئومورفولوژی و مشخص شدن مساحت رخساره‎های تفکیک شده، سیاست‎ها، اهداف،‌ برنامه‎ها، اولویت‎ها و طرح‎ها و پروژه‎های اجرائی و مدیریتی قابل انجام با توجه به پتانسیل‎ها، قابلیت‎ها و محدودیت‎های موجود در هر یک از واحدهای برنامه‎ریزی تعیین می‎شود.

این محقق با اشاره به مدیریت آب گفت: مدیریت آب شامل ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آب و بهره‎برداری بهینه و موثر از منابع آب است.

وی تصریح کرد: مقدار عرضه‌ی آب محدود است و مقدار تقاضای آب نیز با افزایش جمعیت به طور دائم زیاد می‎شود. برنامه‎ریزی برای استفاده از منابع آب از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و استفاده غیرمعقول از آب شیرین مشکلات جدی برای توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست ایجاد می‌کند.

طهماسبی‎پور خاطرنشان کرد: مدیریت نامناسب منابع آب پیامدهای زیانباری به همراه داشته است. در نتیجه عدم مدیریت صحیح میلیون‎ها هکتار از اراضی فاریاب به علت مصرف بی‎رویه آب، شور یا باتلاقی شده و از چرخه‌ی تولید خارج شده‎اند. اصلاح نظام مدیریت آب و آبیاری یکی از راه‎های مقابله با خشک‎سالی است.

 

ایسنا

    نظرات