افزایش اجاره بها ناشی از تورم مستتر در نرخ سود تسهیلات بانکی است

افزایش اجاره بها ناشی از تورم مستتر در نرخ سود تسهیلات بانکی است

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون عمران مجلس افزایش قیمت اجاره بهای مسکن را متاثر از تورم مستتر در نرخ سود تسهیلات بانکی و نابسامانی در نظام عرضه و تقاضای مسکن دانست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمهرداد لاهوتی،با بررسی دلایل افزایش نرخ اجاره بها، گفت: نیاز سالانه مسکن کشور ۱/۵ میلیون واحد است در حالیکه آمار صدور پروانه ساختمانی سالی ۷۵۰ هزار پروانه است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به آمار ثبت ازدواج در سال، گفت: سالی ۸۰۰ هزار زوج جوان تشکیل خانواده می‌دهند که تعداد زیادی از آنان به آمار مستاجران کشور افزوده می‌شوند. وقتی طرف تقاضا افزایش می‌یابد و طرف تولید ثابت می‌ماند فشار قیمتی در بازار اجاره بها افزایش می‌یابد.

وی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را پس از دور رکود را طبیعی دانست و افزود: نرخ مسکن و اجاره بها در سال ۱۳۹۱ افزایش تصاعدی یافت پس از آن دو سال تقریبا راکد ماند و حالا به نظر می‌رسد دوره صعود آغاز شده باشد.

عضو کمیسیون عمران تعادل عرضه و تقاضای مسکن را مانع رشد صعودی قیمت‌ها دانست و افزود: اگر شرایط برای اسکان زوج‌های جوان فراهم نشود شکاف تولید و عرضه مسکن عمیق‌تر می‌شود و قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد. مالکان نیز وقتی صف مستاجران را مشاهده می‌کنند به طور طبیعی مسکن خود را به بالاترین و بهترین پیشنهاد اجاره می‌دهند.

لاهوتی ابراز تاسف کرد: بازار مسکن با نابسامانی‌ روبروست. دو واحد مسکونی شبیه به هم با امکانات یکسان در داخل یک کوچه تنها به دلیل نمای متفاوت یا موقعیت هر کدام در کوچه به قیمت‌های متفاوتی اجاره داده می‌شوند.

نماینده مردم لنگرود در عین حال بازار مسکن را متاثر از سیاست‌های مالی و پولی دولت دانست و افزود: بانک مرکزی نرخ تورم را ۱۵/۷ درصد اعلام می‌کند و در عین حال نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی را ۲۰ و ۲۴ درصد تعیین می‌کند. این نرخ در موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی بیش از ۳۰ درصد است.

وی افزود: تورم واقعی تاثیر خود را بر بازار مسکن گذاشته است و قیمت‌ها شیبی صعودی پیدا کرده‌اند.

 

ایسنا

    نظرات