شباهت مناطق شهری و روستایی یک تهدید است

شباهت مناطق شهری و روستایی یک تهدید است

http://www.bananews.ir/دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: شباهت مناطق شهری و روستایی یک تهدید محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپیروز حناچی ۲۴ اردیبهشت ماه در نشست هم‌اندیشی مسائل معماری و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه شباهت مناطق شهری و روستایی یک تهدید است، عنوان کرد: همه شهرها باید نگاه راهبردی داشته باشند. افراد با توجه به این نگاه باید اقداماتی انجام دهند که منجر به خروجی مناسب شود.

وی با بیان اینکه اماکن تاریخی فرسوده شهر نباید تخریب شوند بلکه نیازمند مرمت هستند، ادامه داد: حذف مکان‌های تاریخی به عنوان ارزش شهری و شناسنامه شهر موجب حذف قسمتی از تاریخ شهر می‌شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی و جامع موجب افزایش کیفیت شهرها می‌شوند،‌ گفت: تمامی ضوابط، مصوبات و رفع چالش‌ها برای رسیدن به ثبات شهری است تا بدین شکل شهرها برای زندگی قابل تحمل شوند. متاسفانه ظرفیت‌های مشهد و به خصوص ظرفیت‌های تاریخی تحت عنوان طرح توسعه حرم رضوی از بین رفته ‌است. باید تصمیماتی گرفته شود که در آینده به عنوان تصمیم خردمندانه به آن‌ها رجوع کنیم اما متاسفانه بسیاری از تصمیمات کنونی بدین شکل نیستند.

وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی بیش از حد از منابع استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: کمترین فعالیتی که باید برای شهروندان انجام شود ثابت نگه داشتن وضعیت کنونی است و اینکه بیشتر از این از منابع بهره‌برداری نشود.

مزایا و معایب بلندمرتبه سازی

هاشم شریعتمدار، رییس دانشکده شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار دارای سه مولفه اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و فنی و توسعه است، در هرگونه برنامه‌ریزی باید به این سه مولفه به صورت یکسان توجه شود زیرا در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم.

وی در خصوص مولفه اقتصادی، توضیح داد: تمام کارها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم باید به گونه‌ای باشند که منفعت و هزینه آن‌ها ضریب بالایی داشته باشد.

رییس دانشکده شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در صورتی که بخواهیم مسائل در آینده با تعامل حل شوند باید اکنون به آن‌ها توجه کنیم، گفت: بلند مرتبه‌سازی زمانی شروع شد که پیشرفت فنی بشر در زمینه رشد به صورت عمودی و استفاده بهینه از فضا به ویژه در بافت‌های مرکزی مطرح شد.

وی یکی از اثرات مثبت بلند مرتبه‌سازی را استفاده بهینه از فضا برای برطرف کردن تراکم اعلام کرد و افزود: بلند مرتبه‌سازی علی‌رغم تمام مزیت‌هایش، معایبی مانند آلودگی زیست محیطی، کاهش دسترسی‌ها، مزاحمت‌های شهری و نظایر آن را به همراه دارد.

شریعتمدار در خصوص مولفه اجتماعی- فرهنگی، اظهار کرد: مطلوبیت اجتماعی شاخصی با دو موضوع میزان فعالیت و کیفیت روابط اجتماعی و انسانی است که با افزایش هر کدام از پارامترها، تراکم کاهش پیدا کند.

طرح جدیدی برای ‌اداره شهر مشهد نیاز است

محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه یک طرح جدید برای ‌اداره شهر نیاز است، اظهار کرد: نخبگان مردمی باید یک دخالت زنده در فعالیت‌ها داشته باشند زیرا دخالت مردم موجب ایجاد تعادل در بین آن‌ها و برنامه‌ریزان می‌شود.

وی ادامه داد: تعادل دو سویه و دخالت دادن نظرات نخبگان مردمی در برنامه‌ها موجب ایجاد تغییر رویکردی در برنامه جامع می‌شود. مقاومت مردم در برابر برنامه‌ ۱۰ ساله جامع سبب شده است تحقق‌پذیری این برنامه‌ها کمتر از ۳۰ درصد باشد.

بی‌خبری برخی از دانشجویان از مشکلات شهری

فرشاد تاتاری، مدیرگروه معماری دانشگاه خیام مشهد نیز در این مراسم، عنوان کرد: دانشجویان پس از عبور از واحدهای بسیار برای اولین بار پس از دانشگاه با موضوع نظام مهندسی، مقررات علمی و نظایر آن آشنا می‌شوند.

وی یادآور شد: متاسفانه زمانی که ارتباطی بین دانشگاه و مسوولان در خصوص دغدغه‌های شهری ایجاد می‌شود به دلیل نبود یک فهم مشترک به خرده‌گیری کشیده شده و هم‌افزایی در آن دیده نمی‌شود. در جامعه‌ای که در حال نو شدن است باید سرفصل‌های دانشگاه نیز تغییر کنند و نباید نیرویی تربیت شود که در پایان دچار مشکل شود.

مدیرگروه معماری دانشگاه خیام مشهد با اظهار تاسف از بی‌خبری برخی از دانشجویان از مشکلات شهری، اضافه کرد: بیش از دو دهه است که مقررات علمی داریم اما دانشجویان اطلاعاتی در این زمینه ندارند؛ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صورتی که در مورد نظام مهندسی ندانند یا برعکس نظام مهندسی اطلاعی در خصوص دانشجویان نداشته باشد، در بلندمدت ویرانگری به همراه دارد.

 

ایسنا

    نظرات