سرعت دو برابری کار نسبت به قبل/تلاش برای بازگرداندن پول به متقاضیان مسکن مهر

سرعت دو برابری کار نسبت به قبل/تلاش برای بازگرداندن پول به متقاضیان مسکن مهر

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان این که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۵۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسیده است گفت که از این میزان ۲۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به سوال مشترک علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک زاده، روح‌الله حسینیان و حمید رسایی، نمایندگان تهران در مورد علت بی‌توجهی و عدم پیشرفت‌ طرح‌های مسکن مهر در کشور پاسخ داد.

وی با بیان این که حدود ۷ میلیون نفر درگیر پروژه‌ی مسکن مهر هستند گفت: ما موظف هستیم امکانات را در اختیار شهروندان قرار دهیم. بنده همواره اعلام کرده‌ام که خود را مکلف به ادامه کار دولت قبل می‌دانم و تمامی اقدامات را برای رفاه شهروندان انجام می‌دهم. به همین دلیل قائم مقام خود را به عنوان مسئول مستقیم پروژه‌ی مسکن مهر منتصب کردم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مسکن مهر در سال ۸۷ شروع به کار کرد گفت: سال ۸۷ سال بسیار مهمی در حوزه‌ی اقتصاد ملی ایران بود و در همین سال موضوع یارانه‌های نقدی نیز اجرایی شد.

آخوندی افزود: در چنین شرایطی اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر و عدم اعطای تسهیلات از صندوق توسعه به مسکن مهر توسط مجلس در سال ۹۱ و ۹۲ تصویب شد. همچنین مجلس مقرر کرد که اعطای هرگونه خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها متوقف شود و صندوق توسعه ملی را از هرگونه اعتبار منع کرد. وقتی ما مسئولیت کار را به عهده گرفتیم با این مصوبات روبرو بودیم. که طبیعتا از باب تامین مالی پروژه مشکلاتی را پیش رو داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق آمار و ارقام در دوره‌ی مسئولیت او نه تنها مسکن مهر متوقف نشده بلکه اجرای این پروژه سرعت بخشیده شده است گفت: در کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که به طور میانگین تا پایان سال جاری ۹۰ درصد کار پیشرفت خواهد کرد. از این تعداد واحد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است که ۴۲ درصد کار در دوره‌ی یک سال و نیمه‌ی مسئولیت بنده رخ داده است و ۵۸ درصد برای دوره‌ی کاری ۵ ساله‌ی دولت قبل بوده است.

آخوندی افزود: از ابتدای اجرای پروژه‌ی مسکن مهر تاکنون ۴۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است که حدود ۱۰ درصد این میزان در دوره‌ی ما و ۹۰ درصد تسهیلات در دوره‌ی قبل بوده است با این حساب ما باید از طریق آورده‌ی متقاضیان طرح را اجرایی می‌کردیم.

به گفته‌ی وی تاکنون حدود یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد به صورت اقساطی فروش رفته است که ۴۳ درصد آن مربوط به دولت فعلی و ۵۷ درصد مربوط به دولت قبل بوده است. همچنین ۴۹ درصد میزان سندهای داده شده به مردم در دوره‌ی ما انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع بندی گفت که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر حدود یک و نیم میلیون واحد مسکن مهر تمام شده است و حدود ۲۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی است یعنی مشخص نیست چه کسانی ثبت کرده‌اند. البته با احتساب واحدهایی که در مرحله نازک کاری هستند و در واقع کار دیگر از عهده‌ی وزارت راه و شهرسازی خارج شده‌اند می‌توان گفت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد پروچه مسکن مهر تمام شده و ما داریم سفره پروژه مسکن مهر را جمع می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بعد از توضیحات رسایی به عنوان نماینده سوال کنندگان گفت که آمار و ارقام ارائه شده نشان می دهد که سرعت کار در دوره‌ی ما حداقل دو برابر دوره‌ی قبل بوده است. آن هم در شرایطی که برای اجرای کارهای زیر بنایی به ۵۶۰۰ میلیارد تومان پول لازم بود و برای خدمات روبنایی ۸۰۰۰ میلیارد تومان باید هزینه می‌شد که حتی برای این کارها یک ریال در بودجه کشور وجود نداشت.

آخوندی تاکید کرد که تمام کار تاسیسات زیر بنایی پروژه را پیش از مسئولیت او از پول مردم هزینه کردند و حتی مدیر عامل شرکت پردیس دستور داده بود که از آورده‌ی مردم برای کارهای زیربنایی هزینه شود. حال این که ما علی رغم این که در این مدت کوتاه تمام واحدها را با سرعت بسیار زیاد اجرایی کردیم به هیچ وجه برای اجرای طرح‌های زیر بنایی به یک ریال از پول مردم متوسل نشدیم تازه تمام تلاش را به کار می‌گیریم تا پولهایی که از مردم گرفته شده است را برگردانیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که به خاطر مردم و رهبری حتما تمامی واحدها حتی اگر لازم باشد با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی اجرایی کرده و به اتمام می‌رساند و اجازه نمی‌دهد سرسوزنی به مردم فشار وارد شود.

آخوندی تاکید کرد: تمامی خدمات همچون ساخت مدرسه و خدمات زیربنایی همچون فاضلاب، آب و برق و ساخت درمانگاه، خانه بهداشت و مسجد وزارت راه و شهرسازی انجام داد. ما وظیفه‌ی خود را خدمت به مردم می‌دانیم.

وی خطاب به رسایی گفت: واگذاری سند مردم چیزی است که به وضوح قابل لمس است این دیگر آمارسازی و عددسازی نیست که بخواهیم موضوعی را مطرح کنیم. ما در این دوره یک و نیم ساله برابر تمام پنج و نیم سالی که سنگ آن را به سینه می‌زنید کار کردیم. ۵۰ درصد فروش اقساط واحدها در دوره‌ی یک و نیم ساله‌ی ما انجام شده است. ما دنبال حل مساله هستیم؛ در این شرایط سخت و بحرانی زیر بار این کار رفتیم. شما به جای این که به ما کمک کرده تا زمین نخوریم نباید سنگ جلوی پایمان بیندازید و این که مشکل ایجاد کرده و سوال کنید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که از تک تک پروژه‌ها بازدید شده است گفت: وقتی کار را شروع کردیم بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تعیین تکلیف نشده و مشکلات بسیاری داشت ما در چنین شرایط سختی بدون بودجه و امکانات شانه زیر بار دادیم . بهتر است به ما کمک کنید تا مشکلات را حل کنید.

 

ایسنا

    نظرات