آخرین وضعیت ساخت سد تالوار

آخرین وضعیت ساخت سد تالوار

http://www.bananews.ir/فرماندار همدان گفت: انتقال آب از سد تالوار به همدان یکی از پروژه‌های حیاتی برای آب شرب همدان محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی تعالی در بازدید از پروژه خط انتقال آب از سد تالوار به همدان خاطرنشان کرد: پیمانکار پروژه انتقال از سد تالوار به همدان فعال است، امیدواریم با سرعت مطلوبی که پروژه دارد، خط انتقال در سال‌جاری به اتمام برسد.

وی ادامه داد: خط انتقال آب ۷۵ درصد و کل پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به سفر ریاست جمهوری به استان همدان اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان همدان بتوانیم کمبود بودجه این پروژه را جبران کنیم چراکه در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه در سفر ریاست جمهوری این پروژه ظرف ۲٫۵ سال آینده به اتمام می‌رسد.

فرماندار همدان با بیان اینکه در پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند، عنوان کرد: با احتساب نیروهای غیرمستقیم، این پروژه برای ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی با قدردانی از دفتر مقام معظم رهبری برای اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به این پروژه در سال ۹۳ تصریح کرد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قرار است گزارشی از وضعیت پروژه به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کند که امیدواریم براساس این گزارش از اعتبارات محل دفتر مقام معظم رهبری مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای سال ۹۴ اختصاص یابد.

علی کاویانی، مجری طرح انتقال آب سد تالوار به همدان نیز در این بازدید با اشاره به مشخصات فنی سد تالوار و خط انتقال آب گفت: طول خط انتقال آب سد تالوار به همدان ۱۳۸ کیلومتر است. تعداد و حجم مخازن ذخیره و تعادلی ۶ عدد به ظرفیت ۱۵۰ هزار مترمکعب است. در این پروژه سه ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

وی، دبی طراحی خط انتقال را ۳٫۷۵ مترمکعب در ثانیه، اعلام و تأکید کرد: از سد تالوار تا مخزن کیتو، سه مرحله پمپاژ می‌شود. از تصفیه‌خانه تا مخازن داخل شهر ۳۶ کیلومتر طول مسیر است که ۱۶ کیلومتر از لوله‌گذاری خط انتقال در این بخش باقی‌مانده و در قطعه اول خط انتقال در ایستگاه شماره یک نیز ۱۰ کیلومتر لوله‌گذاری باقی‌مانده که در مجموع فقط ۲۶ کیلومتر لوله‌گذاری از این پروژه باقی‌مانده است.

مجری طرح انتقال آب سد تالوار به همدان، برآورد اعتبارات لازم برای این پروژه را ۵۱۵ میلیارد تومان، اعلام و تصریح کرد: تا پایان سال ۹۳ در این پروژه ۲۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است. برای سال ۹۴ نیز اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان مصوب شده و این در حالیست که پروژه برای اتمام به ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. اگر اعتبارات لازم برای این پروژه تأمین شود، طرح خط انتقال آب سد تالوار به همدان ظرف ۲٫۵ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۲ کیلومتر لوله برای این پروژه تأمین شده است، خاطرنشان کرد: مابقی لوله‌های مورد نیاز نیز تأمین شده و بخشی نیز در حال تأمین است.

یحیی حیدری، مدیر پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان نیز با اشاره به مشخصات فنی پروژه گفت: این پروژه به ۷۰ هزار تن ورق نیاز داشت که از چهار شرکت داخلی تأمین شد.

وی به عایق‌کاری لوله‌های استفاده شده در این پروژه، اشاره و بیان کرد: به طور میانگین برای عایق‌کاری هر لوله ۷۰ دقیقه زمان لازم است. روکش‌های لوله‌ها در سه شرکت در داخل کشور تولید می‌شود. روکش و عایق‌کاری لوله‌ها برای ۵۰ سال مقاومت پیش‌بینی شده است.

مدیر پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در این پروژه فعال هستند که ۲۰ دستگاه از ماشین‌آلات دیگر نیز در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال ۸۹ با قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان مجری پروژه تفاهم‌نامه مبادله شده است، خاطرنشان کرد: با اختصاص سالیانه ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه نمی‌توان انتظار داشت که پروژه تا سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

حیدری افزود: ۹۰ درصد تجهیزات تصفیه‌خانه باید از خارج خریداری شود. بخشی از تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ نیز باید از خارج وارد شود. با توجه به اینکه در تأمین ارز به خاطر تحریم‌ها مشکل داریم ممکن است در خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه دچار مشکل شویم.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۳ میلون مترمکعب آب باید از سد تالوار به همدان اختصاص یابد، گفت: ۵۶ میلیون مترمکعب برای آب شرب و ۷ میلیون مترمکعب نیز برای بخش صنعت خواهد بود.

مدیر پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان به افق سال ۱۴۲۰ برای تأمین آب همدان اشاره کرد و افزود: در افق سال ۱۴۲۰ از سد آبشینه ۵ میلیون مترمکعب، سد اکباتان ۳۰ میلیون مترمکعب و سد تالوار ۳۵ میلیون مترمکعب آب برای همدان تأمین خواهد شد.

وی گفت: کل مبلغ مورد نیاز برای اتمام تصفیه‌خانه ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد این اعتبارات برای خرید تجهیزات نیاز است. در صورت تأمین اعتبارات تا پایان شهریور سال جاری بخش غیر شیرآلات پروژه به اتمام می‌رسد. در خط انتقال تعداد ۲۲۰ حوضچه هوا ایجاد شده و در واقع برای هر ۵۰۰ مترمربع یک حوضچه ایجاد شده است. برای تامین پمپ ایستگاه‌های پمپاژ به ۳۵ میلیارد تومان نیاز است.

مرتضی عزالدین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز حجم ذخیره آب پشت سد تالوار را ۵۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سد تالوار سالانه توان تنظیم ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را دارد. در حال حاضر ۲۴ میلیون مترمکعب آب پشت سد تالوار ذخیره شده است. مصرف سالانه آب شرب همدان ۵۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان به حفر ۱۴ حلقه چاه در مسیر خط انتقال آب سد تالوار به همدان اشاره کرد و یادآور شد: آب این ۱۴ حلقه چاه در مواقع اضطراری به خط انتقال تزریق خواهد شد.

وی به مشکلات سیمان هگمتان در تأمین سیمان مورد نیاز پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان نیز پرداخت و تصریح کرد: این پروژه سالانه به ۸۰۰۰ تن سیمان نیاز دارد که متأسفانه سیمان هگمتان نتوانست به استانداردهای فنی این پروژه خود را برساند و این در حالی است که بارها از آنها خواستیم که براساس استانداردهای فنی سیمان تحویل دهند.

عزالدین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیمان هگمتان موفق به تأمین سیمان مورد نیاز پروژه نیست، از سیمان آبیک قزوین خرید انجام می‌شود که با احتساب کرایه حمل و نقل، سیمان پروژه گران تمام می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات