تورم چسبنده شد/ فعلا با لیزینگ مسکن موافقت نکرده‌ایم

تورم چسبنده شد/ فعلا با لیزینگ مسکن موافقت نکرده‌ایم

http://www.bananews.ir/قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ تورم چسبنده شده است، گفت: هدف‌گذاری نرخ تورم پایان سال ۹۴ حدود ۱۴ درصد است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاکبر کمیجانی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال مهر مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی بررسی‌هایی در ارتباط با تاثیر افزایش نرخ بنزین بر نرخ تورم انجام داده است یا خیر؟ گفت: افزایش قیمت بنزین تکلیف قانونی بودجه بوده است و نمایندگان مجلس آن را در بودجه پیش بینی کردند و این افزایش نرخ، تاثیر معناداری در روند تورم نخواهد داشت.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: همچنان انتظار داریم تورم در سال‌جاری روند کاهشی داشته باشد، البته نرخ تورم در حال حاضر به وضعیت چسبنده‌تر خود رسیده و انتظار این را که به یکباره مانند سال ۹۳ نرخ تورم ۱۹.۱ درصد کاهش داشت، در سال جاری نداریم.

کمیجانی، هدف‌گذاری نرخ تورم پایان سال ۹۴ را حدود ۱۴ درصد اعلام کرد و افزود: این نرخ براساس بررسی های کارشناسی و پیش بینی‌های اولیه به‌دست آمده است اما با ورود به سال ۹۴ به طور حتم اطلاعات جدیدی به دست خواهد آمد که در محاسبه تورم پایان سال لحاظ خواهد شد.

وی گفت: اوایل سال گذشته پیش بینی پایان سال ۲۵ درصد بود که در نیمه سال شواهد نشان داد که روند کاهش تورم فراتر از پیش بینی‌هاست و به همین دلیل به حدود ۲۰ درصد تجدیدنظر شد و در پایان سال به ۱۵.۵ درصد رسید.

قائم مقام بانک مرکزی درباره دلایل ثابت بودن نرخ تورم در دو ماه گذشته گفت: این امر فصلی است و به طور عام در ماه‌های آغازین سال هنوز بودجه‌ها عملیاتی نشده و منابع جدیدی نیز وارد نشده است، ضمن آنکه شتاب خریدهای شب عید در فروردین و اردیبهشت ماه وجود ندارد و با توجه به اینکه روند کاهش نرخ تورم را دنبال می‌کنیم، پیش بینی می شود این روند کماکان ادامه یابد تا در انتهای سال بتواند رقم ۱۴ درصد را که به صورت مقدماتی پیش بینی شده است، محقق کند.

ابلاغ بخشنامه افزایش وام مسکن

کمیجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی چه زمانی بخشنامه وام مسکن و تسهیلات خرد را به نظام بانکی ابلاغ خواهد کرد؟ اظهار داشت: بانک مرکزی امروز بخشنامه تسهیلات خرد را به بانک‌ها ابلاغ می‌کند.

وی با تاکید براینکه بعد از ابلاغ بخشنامه تسهیلات خرد بانک‌ها باید نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند، افزود: اوایل هفته آینده نیز بخشنامه مربوط به وام مسکن به نظام بانکی ابلاغ خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که آیا بانک مرکزی با لیزینگ مسکن موافقت کرده است؟ گفت: نه، هنوز بانک مرکزی با لیزینگ مسکن موافقت نکرده است.

کمیجانی با بیان اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار برای وام مسکن شامل لیزینگ‌ها هم بود، تصریح کرد: اما این به معنای آن نیست که لیزینگ مسکن به طور رسمی راه افتاده شود.

اقساط وام ۸۰ میلیونی مسکن پلکانی نیست

کمیجانی درباره شرایط وام صندوق پس انداز مسکن گفت: فرد متقاضی باید شرایط پرداخت اقساط را داشته باشد، ضمن اینکه قرار نیست سقف وام بالا برود اما میزان آن تغییر نکند، البته اقساط این وام ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است. اقساط وام ۸۰ میلیونی مسکن پلکانی نیست و ثابت است و قرار نیست که در این زمینه تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم بی هزینه نخواهد بود، گفت: کند شدن رشد اقتصادی در شرایط اقتصادی که قرار داریم و رشدها مثبت شده، امری طبیعی است، البته بانک مرکزی هم رشد اقتصادی و هم کاهش نرخ تورم را توامان پیگیری می کند.

برای هر شرایط برنامه داریم

کمیجانی با بیان اینکه تا یک ماه آینده نتایج مذاکرات هسته ای مشخص خواهد شد، گفت: این امر عنصر مهمی است که در نهایی کردن نتایج بررسی‌ها اهمیت خواهد داشت. بانک مرکزی تدارکاتی را درباره عدم توافق هسته ای نیز در نظر گرفته و در قالب سناریوهای مختلف آن را بررسی کرده است. برنامه هایی نیز در صورت طولانی شدن مذاکرات پیش بینی و تدوین شده است.

وی درباره وضعیت رشد اقتصادی نیز گفت: در شرایطی که وضعیت تحریم به همین منوال ادامه یابد، رشد اقتصادی در حوالی نرخ یک درصد خواهد بود، ضمن اینکه تمامی بخش‌های اقتصادی در سال گذشته با رشد مواجه شده‌اند و معتقد هستیم این وضعیت ادامه خواهد یافت.

کمیجانی با اشاره به شوک بازار نفت از آذرماه سال گذشته، عنوان کرد: این امر باعث شد که صادرات نفتی محدود شود و آمارهای مربوط به این دوره و سه ماه چهارم سال ۹۳ هنوز نهایی نشده است.

 

مهر

    نظرات