تامین سرپناه مناسب با وام‌های جدید محقق می‌شود؟

تامین سرپناه مناسب با وام‌های جدید محقق می‌شود؟

http://www.bananews.ir/از آن جایی که تامین سرپناه و سقف مناسب برای افراد جامعه بویژه زوج های جوان از دغدغه های اصلی به شمار می رود، کارشناسان معتقدند افزایش میزان وام خرید مسکن و همچنین نرخ پس انداز مسکن، نیازمند تشکیل و استقرار بازار کار آمد سرمایه مسکن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدرایران پس از معضل بیکاری مساله‌ی تامین مسکن به عنوان مشکل اصلی دوم برای عامه مردم به حساب می‌آید چرا که براساس آمارها هر ساله حدود ۶۵۰ هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که مسئله تامین مسکن این زوج ها امری ضروری است.

برهمین اساس اگر کمبود حداقل یک میلیون واحد مسکونی را در نظر بگیریم عرضه و تامین مالی ۷٫۵ میلیون واحد مسکونی در ۱۰ سال آینده کاری دشوار به حساب می‌آید.

در این میان مهم‌ترین و محوری‌ترین مساله ، ظرفیت مالی لازم برای پاسخگویی به نیاز کشور در زمینه مسکن است. به نظر می‌رسد ظرفیت‌های مهندسی، پیمانکاری، تولید مصالح، زمین و ظرفیت ماشین‌آلات ساختمانی کشور برای تولید کافی سالانه فراهم است، اما سازنده‌ای در حال حاضر وجود ندارد که از تمام ظرفیت‌های ساخت‌وساز به‌طور کامل استفاده کند.

 

از آنجایی که در کشورمان بازار مالی تامین منابع برای ساخت‌وساز و نیز تامین منابع برای خرید مسکن تنها محدود به بانک‌هاست، این مساله با پیچیدگی‌های عمیقی روبه‌رو شده است.

در جهان موسسات مالی متنوعی در بازار سرمایه مسکن فعالند و فعالیت آنها باعث شده که بازار سرمایه مسکن گسترش عمده‌ای داشته باشد. این در حالی است که در ایران بازار سرمایه مسکن به شدت ضعیف است و توسعه لازم را در طول سال‌های اخیر نداشته است.

از آنجایی که مسکن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری هر فرد عادی در طول عمر خود به شمار می‌رود می‌توان گفت تامین مسکن از محل پس‌انداز گذشته، حال و آینده مردم قابل خریداری است، اما یک جوان تازه ازدواج کرده برای خرید مسکن پول لازم را ندارد و فقط می‌تواند مبالغ کوچکی را به عنوان پیش قسط پرداخت کند برهمین اساس لزوم برنامه‌ریزی‌های صحیح در این زمینه وجود دارد.

همه دنیا این تجربه را داشته‌اند که مسکن با اقساط بلند‌مدت برای اقشار جامعه قابل خریداری باشد ، در واقع تجربه دنیا حاکی از آن است که مطلقا نمی‌توان بدون گسترش بازار تامین مالی بلند‌مدت مسکن، مشکل مسکن را در کشور حل کرد.

تجربه کشور‌های جهان حاکی از آن است که زوج‌های جوان پس از گذشت سال‌ها و در دوره میان سالی از محل پس‌انداز‌های گذشته خود می‌توانند یک واحد مسکونی خریداری کنند، چرا که با پرداخت اقساط بلند‌مدت از محل درآمد‌هایی که کسب می‌کنند، اقساط خود را پرداخت کرده و صاحب خانه می‌شوند.

براساس این گزارش با توجه به ترکیب جمعیتی کشور در سال‌های آینده به تعداد بسیار زیادی مسکن نیاز داریم و از آنجایی که به نظر می‌رسد در عرضه مسکن دشواری خاصی سد راه وجود ندارد، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین مالی همه اقشار جامعه امری ضروری به حساب می‌آید.

از آنجایی که مسکن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری هر شهروند متعارف در طول عمر خود به حساب می‌آید ایجاد شرایطی که در آن خرید خانه به صورت نسیه و با اقساط طولانی‌مدت باشد، امری لازم وضروری است.

در حال حاضر با تصویب افزایش وام خرید خانه و شرایطی که برای بازپرداخت اقساط آن در نظر گرفته شده است، این سوال پیش می آید که دریافت‌کنندگان این وام ها در طول سال‌های آینده می‌توانند سقف مناسبی را بالای سر خود داشته باشند و یا مشکل تامین سرپناه مناسب هم چنان کاری دشوار برای افراد جامعه، بویژه زوج های جوان باقی خواهد ماند.

 

 

ایسنا

    نظرات