آب کرج سالم است؟

آب کرج سالم است؟

http://www.bananews.ir/نوشیدن آب یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان است. ۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده بنابراین می‌توان گفت "آب سالم، ضامن ۷۰ درصد از سلامتی انسان است". آب بعد از اکسیژن اولین و مهم‌ترین ماده حیاتی است که بدون آن بدن بیش از چند روز دوام نمی‌آورد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبسیاری از ما به آبی که می‌نوشیم توجه نمی‌کنیم، به راحتی شیر آب را باز می‌کنیم، لیوانی را پر می‌کنیم و می‌خوریم اما غالبا به این سوال که آیا آبی که می‌خوریم کیفیتی دارد یا نه فکر نمی‌کنیم. البته هر از چند گاهی اخباری درخصوص آلودگی آبی برخی مناطق شهری به گوشمان می‌رسد و ما را نسبت به این موضوع حساس و توجه ما را به موضوع اهمیت نوشیدن آب سالم جلب می‌کند.

پرونده‌های آلودگی آب کرج با جدیت پیگیری می‌شود

کولیوند، نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا گفت: طی سال‌های گذشته گزارشاتی در خصوص ورود برخی آلودگی‌ها به آب مصرفی و شرب مردم وجود داشته که در همه موارد شبکه بهداشت وارد عمل شده است.

وی افزود: پرونده‌های آلودگی آب برخی مناطق کرج از سوی نمایندگان مجلس با جدیت پیگیری می‌شود و در حال حاضر منتظر رای و تصمیم‌گیری دستگاه قضا در این باره هستیم.

کولیوند خاطرنشان کرد: ازآنجایی که کیفیت آب مصرفی مستقیما با سلامت مردم سروکار دارد، اگر وقوع تخلف دراین حوزه از سوی دستگاه قضا محرز شود، با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان به طور مستمر کیفیت آب شرب کرج را بررسی می‌کند و در صورت مشاهده کوچکترین مورد مشکوک، موضوع را به مسئولان مربوطه اعلام می‌کند.

نماینده کرج یادآورشد: برای اطمینان از کیفیت آب، هر روز به صورت تصادفی از آب مناطقی از کرج نمونه برداری می‌شود و این نمونه‌ها بادقت آزمایش می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر بهداشت و درمان، شبکه آب و فاضلاب نیز مجهزبه واحد تجزیه و آزمایشگاه سنجش کیفیت آب است که کارشناسان این واحد نیز باید نظر خود را درخصوص کیفیت آب مصرفی مردم اعلام می‌کنند.

این مسئول افزود: در روند بررسی پرونده‌های آلودگی آب کرج علاوه بر شبکه بهداشت و درمان، کارشناسان مجموعه آب و فاضلاب هم باید نظر نهایی خود را اعلام کنند تا بهترین رای در این زمینه صادر شود.

سلامت جامعه در گرو سلامت آب است

نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث سلامت آب، موضوعی بسیار مهم است و به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت بنابراین نه تنها مردم بلکه همه مسئولان نسبت به آن به طور ویژه حساسیت نشان می‌دهند.

این مسئول یادآورشد: این که آب کرج در برخی دوره‌ها به صورت تصادفی و توسط عواملی که ازکنترل خارج هستند، اندکی آلوده شده باشد با موضوع عدم نظارت مسئولین برای اطمینان از کیفیت آب متفاوت است.

وی تصریح کرد: کوتاهی هیچ فردی در خصوص وضعیت کیفی آب مورد پذیرش نیست؛ چراکه سلامت جامعه درگرو سلامت آب است.

وضعیت نیترات موجود درآب کرج خطرناک نیست

حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کرج نیز به ایسنا گفت: هر زمانی که شکایاتی در خصوص کیفیت آب مصرفی مردم وجود داشته باشد سازمان بازرسی وارد عمل می‌شود و به دلیل حساسیت عمومی نسبت به این موضوع، اطلاعات دریافتی را بررسی می‌کند.

وی در ادامه به وجود برخی پرونده‌ها در خصوص آلودگی آب کرج اشاره کرد و افزود: پرونده‌هایی از قبل در این خصوص به دستگاه قضا ارجاع شده که درحال بررسی است.

این مسئول گفت: حساسیت برانگیزترین بحث درخصوص آب شرب، میزان نیترات موجود درآن است که در این باره باید گفت وضعیت نیترات موجود در آب کرج در حال حاضر خطرناک نیست.

شهروندان از سلامت آب کرج مطمئن باشند

وی یادآورشد: دستگاه قضا در خصوص میزان نیترات موجود درآب کرج به مسئولان هشدار داده تا میزان نیترات از مقدار کنونی بیشتر نشود.

وی اظهار کرد: بدون شک اگر مسئولان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند دستگاه قضا به ناچار وارد عمل می‌شود.

دادستان کرج گفت: کرجی‌ها مطمئن باشند دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم با هرگونه تخلف در این حوزه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر آب شرب کرج مشکلی از لحاظ سلامت و بهداشت ندارد و مردم با اطمینان می‌توانند به هر اندازه که می‌خواهند آب بنوشند.

این مسئول با اشاره به نتیجه مصرف آب ناسالم گفت: اگر نیترات آب بیش از حد مجاز باشد و یا آب مصرفی با فاضلاب تداخل پیدا کرده باشد، درکوتاه‌ترین زمان ممکن اثر خود را می‌گذارد و مردم مریض می‌شوند.

وی یادآورشد: خوشبختانه دستگاه قضا هیچ گزارش و شکایتی از شهروندان درخصوص ابتلا به بیماری براثر مصرف آب ناسالم دریافت نکرده که این نشان دهنده سلامت آب کرج است.

تداخل فاضلاب با آب شهری صحت ندارد

غلامرضا رضایی‌فر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز گفت: کیفیت آبی که خانواده‌های کرجی مصرف می‌کنند بالا بوده و با استانداردهای تعیین شده همخوانی دارد.

وی درخصوص وجود شایعه ورود فاضلاب خانگی به آب شرب کرجی‌ها افزود: بحث تداخل فاضلاب با آب شهری به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع به طور جدی تکذیب می‌شود.

این مسئول درخصوص وجود نیترات در آب مصرفی مردم کرج توضیح داد: ازآنجایی که مقداری از آب مصرفی مردم از منابع سطحی و بخشی ازآن نیز ازآب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، ورود مقداری نیترات به آب مصرفی امری طبیعی است.

وی اضافه کرد: آب‌های سطحی سالم‌ترین آب برای شرب هستند ولی امکان این که همه حجم آب مصرفی کرجی‌ها را بتوان از این منابع تامین کرد وجود ندارد بنابراین به ناچار باید بخشی ازآب شرب مردم را ازآب‌های زیرزمینی تامین کنیم که این آب‌ها حجمی از نیترات را درخود جای داده‌اند.

کیفیت آب کرج هرروز پایش می‌شود

این مسئول ادامه داد: درتنظیم درصد آب سطحی با زیرزمینی برای ورود به شبکه توزیع به نوعی برنامه‌ریزی می‌شود که حجم نیترات از میزان استاندارد بالاتر نرود.

رضایی‌فر افزود: شرکت آب و فاضلاب استان با تمام توان تلاش می‌کند آبی سالم و با کیفیت عالی را بین مصرف کنندگان توزیع کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی را بیشتر کنیم بدون شک درآینده‌ای نزدیک کیفیت آب کرج از وضعیت کنونی بهتر خواهد شد.

وی درخصوص کنترل مستمر کیفیت آب توسط کارشناسان سرکت آب و فاضلاب و شبکه بهداشت گفت: شرکت آب وفاضلاب مجموعه بسیار مجهزی برای پایش کیفیت آب دارد که درکنار شبکه بهداشت همه روزه نسبت به نمونه‌گیری از آب مصرفی مردم اقدام می‌کند.

رضایی‌فر یادآورشد: آب مصرفی مردم از لحاظ فاکتورهای میکروبی،کلرسنجی و شیمیایی پایش و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

احتمال قطعی آب کرجی‌ها در فصل گرما وجود دارد

این مسئول در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای عدم قطعی آب کرجی‌ها درفصل گرما گفت: در حال حاضر چاه‌هایی در مناطق مختلف استان حفر شده و چاه‌هایی نیز در حال حفاری هستند که می‌توانند بخشی از نیاز آبی شهروندان را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز اظهارکرد: اما بدیهی است مدیریت آب بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و اگر شهروندان در این خصوص همکاری نکنند بدون شک برای تامین آب مردم در فصل تابستان با مشکل مواجه می‌شویم.

آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شود

وی افزود: با توجه به این که ایران در منطقه نیمه خشک و خشک قرار گرفته، مردم باید بحران کمبود آب را جدی بگیرند و به سادگی از کنار این مساله عبور نکنند.

وی اظهارکرد: اگر مردم مصرف بهینه آب را فراموش نکنند می‌توانیم بدون قطعی آب، تابستان را سپری کنیم.

این مسئول در ادامه به اجرای طرح قطعی آب مشترکین پرمصرف و بد مصرف اشاره کرد و گفت: همه ساله با شروع فصل تابستان مروجین فرهنگ مصرف بهینه آب درجمع مردم حضور پیدا کرده و آنها را به مصرف درست آب تشویق می‌کنند.

ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در میان مردم ضروری است

وی ادامه داد: با توجه به جدید بودن مساله کمبود آب قرار است امسال آب مشترکینی که مصرف بیش از اندازه دارند و یا به شیوه‌های نادرست آب را مصرف می‌کنند به صورت مقطعی و چند ساعت در روز قطع شود.

وی در پایان گفت: باید بپذیریم که هیچ یک از طرح‌هایی که برای کاهش مصرف آب اجرایی می‌شود به اندازه درونی شدن فرهنگ مصرف بهینه آب در مردم نتیجه بخش نیست بنابراین همه مردم و مسئولان باید دست دردست هم دهند که فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه به خصوص در میان نسل جوان نهادینه شود.

 

ایسنا

    نظرات