آتش‌سوزی، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به محیط زیست ایلام زد

آتش‌سوزی، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به محیط زیست ایلام زد

http://www.bananews.ir/مرد درختی در پی اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام مبنی بر آسیب‌ نرسیدن به درختان بلوط در آتش‌سوزی ۳۰ ساعته، گفت: مگر ممکن است آتشی که با تلاش همه‌ مردم از دیشب در آستانه‌ خاموشی قرار گرفت به درختان بلوط رحم کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir«مهدی نظری»اظهار کرد: مدیرکل منابع طبیعی استان در گفت‌وگو با یک خبرگزاری و شبکه استانی سیمای مرکز ایلام گفته است که بیشترین آسیب بر اثر آتش‌سوزی شبانه‌روز گذشته متوجه پوشش کف عرصه‌های طبیعی شده و خوشبختانه آسیب جدی به درختان بلوط به‌ویژه درختان تر نرسیده است و تنها شمار اندکی درختان خشک دچار حریق شدند که این موضوع برای مردمی که در منطقه آتش‌سوزی را مشاهده کردند قابل پذیرش نیست، چون خلاف این امر را مشاهده کردند.

وی با ابراز این عقیده که مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان باید به‌علت ناکارآمدی در پیشگیری از این حوادث که جزو رسالت‌های ذاتی این اداره‌کل است، عذرخواهی کند، تصریح کرد: متأسفانه این اداره‌کل در جذب کمک‌ سازمان‌های مردم‌نهاد هم موفق عمل نکرده است.

مرد درختی ایران ادامه داد: چگونه ممکن است آتشی که همه‌ مردم برای مهار آن بسیج شدند تنها مراتع و درختان خشک را بسوزاند و به درختان تر رحم کند، این در حالی است که بیشتر درختان بلوط ایلام کهن‌سال و بیمار هستند و مطمئناً در برابر آتش مقاومت ندارند.

نظری گفت: در این آتش‌سوزی نه‌تنها درختان بلکه جانورانی مانند لاک‌پشت، مار، انواع پرندگان و ریزگونه‌های جانوری دیگر سوختند و آتش ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به عرصه‌ی زیست‌محیطی زد.

وی گفت: امروز روابط عمومی منابع طبیعی پیام تقدیر مدیرکل را بر روی سایت خود منتشر کرده بود که تنها از حضور مردم در اطفای حریق قدردانی شده بود، درحالی‌که قدردانی زمانی است که به معنای واقعی کلمه مشارکت مردم را در حفاظت از منابع طبیعی بخواهیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

نظری تصریح کرد: درس این آتش‌سوزی این بود که استراتژی خاصی برای این‌گونه شرایط نداریم و کافی بود تا شدت باد شدیدتر می‌شد تا آتش از شلم به مراتع و جنگل‌ها و کشتزارهای شهرستان‌های سیروان و چرداول و حتی لرستان و کرمانشاه می‌رسید و فاجعه‌ای دردناک‌تر به‌وجود می‌آمد.

 

ایسنا

    نظرات