احتمال تمام شدن آب شرب جهرم

احتمال تمام شدن آب شرب جهرم

http://www.bananews.ir/فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت: چنانچه روند کنونی مصرف آب در شهرستان ادامه یابد تا ۱۰ سال آینده خبری از آب قابل استفاده در جهرم نخواهد بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی‌رضا صحرائیان در جلسه شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اظهار کرد: وضعیت آب در دشت جهرم از مرحله ممنوعه گذشته و به ممنوعه بحرانی رسیده است. باید پیش از آنکه در مشکلات گرفتار شویم برای آن چاره‌اندیشی شود.

فرماندار جهرم اظهار کرد: باید وضعیت کشاورزی با نیاز آبی بالا با یک برنامه استراتژیک تغییر کند. باید برای رعایت استانداردها به سمت تنوع بخشیدن تولیدات کشاورزی رفته و با اصلاح الگوی کشت به نتیجه مطلوب برسیم.

صحرائیان بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای بهره‌وری و مدیریت مطلوب منابع آب تاکید و اضافه کرد: باید از کشت‌های پرمصرف کاست و به کشت‌های کم مصرف و پربازده روی آورد. باید با اصلاح الگوی کشت به سمت کشاورزی با نیاز آب کم و تولید محصولات با کیفیت‌تر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود کسب درآمدهای کلان از محل فروش محصولات باغی، این شهرستان هیچ عایدی از این درآمدها ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه از منابع ارزشمند آب و خاک شهرستان استفاده شده و این منابع تبدیل به درآمدهای کلان در حوزه کشاورزی می‌شود، حتی یک ریال از این درآمدها به شهرستان باز نمی‌گردد.

صحرائیان با بیان اینکه درآمد حاصل از باغداری شهرستان در سال ۹۳ حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: بودجه شهرداری جهرم در سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیارد تومان و شهرداری شیراز ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: شکاف طبقاتی موجود در جامعه و برخی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن سبب بروز مشکلاتی همچون مهاجرت می‌شود. مهاجرت مردم برخی بخش‌های شهرستان به مرکز استان بعضاً سه برابر افراد ساکن در آن بخش است.

صحرائیان گفت: در برابر درآمدهای کلان، عده‌ای نیز به نان شب خود محتاج هستند، لذا باید فرآیندی تعریف شود که سهمی از درآمد حاصل از باغ‌ها به شهرستان بازگشته و در حوزه‌های رفاهی و عام‌المنفعه هزینه شود.

 

ایسنا

    نظرات