ارتباط رونق بازار مسکن با مذاکرات هسته‌ای!

ارتباط رونق بازار مسکن با مذاکرات هسته‌ای!

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است توافق هسته‌یی می‌تواند رکود فعلی بخش مسکن را به رونق تبدیل کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحمیدرضا وثوقی‌فر اظهار کرد: از لحاظ روانی تفاهم یا عدم تفاهم در مذاکرات هسته‌ای، همه‌ی بخش‌های اقتصاد از جمله مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. اگر توافق هسته‌ای رخ دهد رونق به بخش ساختمان بازمی‌گردد و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر می‌شود. برای بخش خصوصی رونق بسیار مهم است؛ چرا که در این صورت می‌تواند سریعا آپارتمان‌هایش را به فروش برساند.

وی افزود: ایجاد جامعه پایدار در گرو تامین رفاه و امنیت قشر متوسط است. در حال حاضر اقشار متوسط جامعه به دلیل مشکلات بخش مسکن قادر به تهیه خانه نیستند که به رکود در این بخش انجامیده و باعث شده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در مسکن از خود نشان ندهند.

این کارشناس مسکن با اشاره به مشکلات طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته بیش از ۹۰ درصد ساخت و ساز مسکن در کشور از طریق بخش خصوصی انجام می‌شد تا این‌که دولت قبل تصمیم گرفت برای حل مشکل مسکن اقشار ضعیف و جوان جامعه طرح مسکن مهر را به صورت سریع اجرا کند که فلسفه‌ی این کار خوب بود اما در عمل دچار مشکلاتی شد.

وثوقی‌فر ادامه داد: طرح مسکن مهر حرکت عظیمی بود که اگر مدیریت مناسبی داشت می‌توانست معضلات بخش مسکن همچون تکنولوژی، نحوه ساخت و نیاز به مسکن را حل کند. ولی با توجه به قرار داشتن مسکن مهر در خارج از شهرهای بزرگ با مشکلاتی همچون دسترسی به شهرها و نبود زیرساخت‌های برق، گاز، آب و ... مواجه شد. این مسائل باعث شد که جمعیت شهری تمایل کمتری به اسکان در مسکن مهر نشان دهد و از سوی دیگر جمعیت روستایی این خانه‌ها را به عنوان مسکن ارزان مدنظر قرار دهد که خود به مهاجرت‌هایی روستایی انجامید و نتوانست معضل مسکن را به صورت کلی حل کند.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها همزمان با طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز ناشی از تحریم‌ها به افزایش قیمت مسکن انجامید و قشر متوسط را برای تامین مسکن دچار مشکل کرد تا جایی که در حال حاضر یک واحد ۲۰۰ متری در منطقه متوسط شهر تهران حدود یک میلیارد تومان ارزش دارد.

 

ایسنا

    نظرات