یک سوم مردم ایران زیر خط فقر مسکن قرار دارند

یک سوم مردم ایران زیر خط فقر مسکن قرار دارند

http://www.bananews.ir/مدیر علمی طرح جامع مسکن گفت: ۳۳ درصد از مردم ایران، توان تأمین حداقل‌های اولیه برای محل سکونت خود را ندارند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irفردین یزدانی با بیان اینکه بیش از هفت میلیون خانوار در ایران، مسکن شخصی ندارند،اظهار داشت: این تعداد خانوار نمی‌توانند حداقل‌های لازم در حوزه مسکن را برای خود فراهم کنند.

وی افزود: مسکن استاندارد تعریفی دارد و ما برای تعیین شاخص‌های مسکن استاندارد به استانداردهای حداقلی بسنده کردیم و به ازای هر فرد باید حداقل ۱۲ متر مربع محل سکونت در یک واحد مسکونی وجود داشته باشد.

همچنین ساختمان از نظر مقاومتی و مصالحی که برای ساخت آن به‌کار رفته است امن به حساب آید و در نهایت حداقل‌هایی مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در هر واحد وجود داشته باشد.

وی افزود: با بررسی جوانب مختلف این حوزه، معادل ریالی چنین مسکنی را در سراسر کشور و براساس هر استان محاسبه کردیم و میانگین کشوری واحد مسکونی با چنین شرایطی به ازای هر خانوار سه نفره، ۴۷۰ هزار تومان در هر متر مربع است.

به این ترتیب هر خانواری که قدرت تأمین این هزینه را ندارد و کمتر از این مقدار را برای واحد مسکونی خود پرداخت می‌کند، از برخی از این امکانات حداقلی محروم است.

به گفته وی همین محاسبات دقیق نشان داده است که یک سوم جمعیت ایران، فاقد مسکن هستند.

یزدانی با اشاره به مشکلات متعددی که در زمینه تأمین مسکن برای مردم وجود دارد، گفت: متاسفانه سیاست‌های دولت نهم و دهم در حوزه مسکن بسیار مشکل‌ساز بود. سیاست غلطی که امروز به اجرا در می‌آید تا مدت‌ها آثار خود را باقی می‌گذارد و متاسفانه مشکلات امروز تا حدود زیادی به اشتباهات دولت سابق ربط پیدا می‌کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، قیمت مسکن ۴۵۹ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع مسکن در دولت یازدهم گفت: برای تنظیم برنامه جامع مسکن، به بررسی و جمع‌آوری آمار وضعیت محل سکونت مردم به تفکیک استان و شهرستان پرداختیم که
اقدامی نوآورانه است.

مدیر علمی طرح جامع مسکن درباره این طرح گفت: این برنامه تمرکز اصلی خود را بر توانمندسازی طبقه متوسط و فرودست جامعه قرار داده است. البته اجرای این برنامه و موفقیت در دستیابی به اهداف آن نیاز دارد که در وضعیت اقتصادی کشور و دولت، گشایشی به وجود آید و علاوه بر این عزم سیاسی در همه ارکان حکومتی برای رفع مشکل مسکن وجود داشته باشد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که مشکلات مسکن به هیچ‌وجه در یک بازه زمانی دو ساله حل نخواهد شد و به همین علت، این برنامه میان مدت است و امیدواریم در بازه زمانی ۱۰ ساله مشکلات عمده مسکن و صاحبخانه شدن اقشار میانی و پایینی حل شود.

یزدانی گفت: در بخش مسکن از لحاظ فیزیکی و سرمایه‌گذاری مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی این است که بخش وسیعی از طبقه متوسط و فرودست از نظر اقتصادی به‌شدت ناتوان شده‌اند و باید این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی زمانی رشد می‌کند که نتوان کمکی به توانمند شدن اقشار کم درآمد کرد، اظهار داشت: در این برنامه هدف اصلی کمک به توانمند شدن این بخش‌های جامعه است و اگر وضعیت اقتصادی هم بهبود پیدا کند، فرودستان توانمند خواهند شد و حاشیه‌نشینی رشد نخواهد کرد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات