ادامه طوفان شن در زابل و آلودگی ۶ برابری هوا

ادامه طوفان شن در زابل و آلودگی ۶ برابری هوا

http://www.bananews.ir/رئیس اداره هواشناسی زابل گفت: سرعت باد و گرد خاک در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۵ کیلومتر بر ساعت رسیده و میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهرستان را تا شش برابر حد مجاز افزایش داده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irغلامحسین عابدی اظهارکرد: این باد شدید که در هفته گذشته به شکل طوفان شن در سیستان جریان داشت، امروز کمی از شدت آن کاسته شد و پیش بینی می‌شود وضعیت هوا امروز کمی بهبود یابد.

وی افزود: وزش باد و گرد و خاک در ۲۴ ساعت گذشته سبب شد که دید افقی در منطقه فرودگاهی زابل کاهش یافته و ترددها در برخی مسیرهای شمالی دچار اختلال شوند.

وی گفت: وزش بادهای ۱۲۰ روزه که از اوایل خرداد هر سال شروع می‌شود، در یک دهه اخیر با خشکی تالاب هامون به بروز و افزایش پدیده طوفان شن در منطقه کمک زیادی کرده است.

بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسان، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان به برخی دوره‌های استقرار در شهر سوخته در چند هزار سال قبل بر می‌گردد.

به ادعای کارشناسان، وزش این بادها در پنج شهرستان‌های شمالی استان سبب شده که شمال سیستان و بلوچستان به دلیل تداوم وزش باد و ثابت بودن جهت وزش باد به بهترین نقطه در جهان برای نصب توربین‌های بادی و تولید انرژی از باد تبدیل شود.

 

ایسنا

    نظرات