نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی

نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان از عزم جدی استان برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی خبر داد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند در استان سمنان از ۱۱۷ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی جلوگیری می‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir«اتابک جعفری»به وقوع خشکسالی‌های پی در پی در این استان اشاره کرد و نصب کنتورهای هوشمند را یکی از راهکارهای استفاده‌ی بهینه از منابع آبی استان دانست و افزود: اقدامات خوبی در این بخش در استان در حال انجام است.

وی، از عزم جدی استان برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی خبر داد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند در سال گذشته نسبت به برنامه پیش‌بینی شده استان، ۱۳۳ درصد پیشرفت داشته است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سمنان، با بیان این‌که طرح تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند با نصب ۲۷۰ دستگاه بر روی چاه‌های استان آغاز شد، تصریح کرد: اجرای این پروژه هم‌چنان در استان ادامه دارد و استان سمنان از نظر پیشرفت در عملیاتی شدن این طرح از استان‌های موفق کشور بوده است.

جعفری، از تجهیز یک چهارم چاه‌های استان به کنتورهای هوشمند خبر داد و خاطرنشان کرد: نصب این کنتورها علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی در پیک شبکه، صرفه‌جویی بیش از یک صد و پانزده میلیون مترمکعب آب را نیز به همراه دارد که این اضافه برداشت آب از دشت‌های ممنوعه و بحرانی استان می‌تواند از بحرانی‌تر شدن وضعیت دشت‌های استان و سفره‌های زیرزمینی آنها جلوگیری کند.

این کارشناس منابع آبی استان، خاطرنشان کرد: اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی که باعث افت منابع آبی در استان می‌شود، یکی از جدی‌ترین چالش‌های اصلی پیش‌ روی مدیریت منابع آبی در استان سمنان است.

وی با اشاره به این‌که حجم نزولان جوی در استان بسیار پائین است، اظهار کرد: میانگین بارندگی در استان سمنان ۱۲۰ میلی‌متر در سال است که این مقدار، نصف میانگین کشوری و یک هفتم میانگین جهانی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان از وجود ۴۵۰۰ چاه آب، در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب این استان خبر داد و گفت: افزون‌بر۲۵۰۰ چاه از این تعداد چاه موجود در استان متعلق به بخش کشاورزی است ضمن این‌که از ۲۵۰۰ چاه کشاورزی در استان، ۲۰۰۰ حلقه چاه شرایط نصب کنتور هوشمند را دارند.

جعفری، با بیان این‌که بیشترین میزان مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: از مجموع منابع آبی موجود در این استان کویری، بیش از ۸۷ درصد در بخش کشاورزی و حدود ۱۳ درصد باقی‌مانده نیز در دو بخش شرب و صنعت مصرف می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات