حباب، رکود، رونق و حباب مکانیزم بازار مسکن ایران است

حباب، رکود، رونق و حباب مکانیزم بازار مسکن ایران است

http://www.bananews.ir/"در ایران تقاضا برای مسکن دائما بیش از عرضه است، به همین دلیل مردم نمی توانند خانه بخرند و به سمت اجاره می‌روند که به افزایش دائمی اجاره‌بها منجر می‌شود".

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irهادی نظرپور ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: در کشورهای اروپایی با توجه به رشد منفی جمعیت، تقاضا برای مسکن، پایین است و بخش خصوصی هم چندان در این بخش فعال نیست. بنابراین افراد برای خرید خانه به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و بانک حدود ۸۰ درصد قیمت خانه را وام می‌دهند و افراد متناسب با درآمدشان خانه‌دار می‌شوند.

وی افزود: در ایران مکانیزم حباب، رکود، رونق و مجددا حباب شرایطی است که به طور دائم بر بخش مسکن حاکم می‌شود. این حباب معمولا از تورم تبعیت نمی‌کند و قیمت‌ها دو سه برابر تورم افزایش می‌یابند که به رکود منجر می‌شود. بنابراین دولت می‌تواند با کنکاش عوامل ایجاد این حباب، مکانیزمی ایجاد کند که قیمت‌ها واقعی شوند.

نظرپور یادآور شد: بخش مسکن در شرایط ایده‌آل می‌تواند حدود ۲ هزار شغل ایجاد کند اما در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تزریق تسهیلات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند این بخش را از رکود خارج کند.

به گفته وی برای ایجاد تعادل می‌توان یک چشم‌انداز بلندمدت ۲۰ ساله ترسیم کرد. پرداخت تسهیلات متناسب با وضعیت اقتصادی افراد و قیمت خانه‌ها از جمله راهکارهای خانه‌دار شدن افراد است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: با توجه به این‌که پولی که در بخش مسکن جابه‌جا می‌شود بیش از بودجه عمرانی کشور است، ظرفیت این بخش برای ایجاد تولید و اشتغال هم بالاتر از بودجه‌های عمرانی است. لذا اگر بتوان رغبت سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش داد سایر شغل‌ها هم به تناسب رونق می‌گیرند.

نظرپور سوق دادن جمعیت کلان‌شهرها به سوی شهرهای اقماری را از راهکارهای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و کاهش فشار از کلان‌شهرها عنوان و تصریح کرد: متاسفانه پروژه‌هایی که در شهرهای اقماری همچون پرند، هشتگرد، پردیس ساخته شده دچار مشکلات حمل و نقل و زیرساخت هستند، لذا تقاضا برای اسکان در آن نقاط کمتر است.

 

ایسنا

    نظرات