درخواست انبوه‌سازان از دولت برای گرانی مسکن مهر

درخواست انبوه‌سازان از دولت برای گرانی مسکن مهر

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران خواستار افزایش قیمت وام مسکن مهر برای جبران هزینه‌های بلندمرتبه‌سازی شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحسن محشتم در نشستی خبری با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن مهر افزایش یافته است، گفت: ما از دولت درخواست داریم که نرخ ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در مسکن مهر را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده بلندمرتبه‌سازی قابل مقایسه با ساختمان‌های چهار یا پنج طبقه نیست، گفت: قراردادهای مسکن مهر برای کل کشور یکسان است در صورتی که هزینه تمام شده برخی پروژه‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین برای اینکه سازندگان بتوانند به تعهدات خود پایبند باشند، نیاز است تا نرخ ساخت برخی پروژه‌ها افزایش یابد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه نرخ تورم در سال‌های گذشته در بسیاری از اقلام کالاهای ساختمانی تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: انتظار می‌رود بین سازندگان، دولت و مردم تفاهم بیشتری وجود داشته باشد و هر کسی در چارچوب حقوق و وظایف خود، به تعهدات عمل کند.

محتشم با اشاره به اینکه در طرح جامع مسکن در افق ۱۴۰۵ قرار است تا به ازای هر ۱۰۰ خانوار، ۱۰۵ خانه داشته باشیم، گفت: پنج درصد از این رقم برای کنترل بازار است و اگر به این عدد برسیم، یعنی مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کردیم.

وی، یکی از مشکلات افزایش قیمت مسکن را عدم تعادل عرضه و تقاضا دانست و افزود: تقاضا بیش از عرضه است و این عدم تعادل موجب افزایش قیمت بیش از تورم شده است.

محتشم با اشاره به اینکه اگر مبلغ وام مسکن مهر افزایش یابد، به ساخت سریع‌تر این پروژه کمک می‌کند، گفت: ۳۰ درصد از قیمت تمام شده ملک مربوط به دستمزد است که در این سال‌ها افزایش داشته است.

وی در خصوص قیمت ساخت مسکن مهر گفت: در حال حاضر برخی پروژه‌ها با نرخ ۴۲۰ هزار تومان در هر مترمربع در حال ساخت است که برای پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی این رقم باید افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه ۱۰ هزار واحد در فازهای ۹ و ۵ شهر جدید پردیس در حال ساخت است که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: مسکن مهر از ابتدا به دلیل عدم توجه به حوزه جغرافیایی و ارتفاع ساختمان‌ها با نرخ واحدی ساخته شد که هم‌اکنون اغلب سازندگان با مشکل در اجرای پروژه‌ها مواجه هستند.

محتشم در خصوص مشکلات اجرای پروژه مسکن مهر از ابتدا گفت: مسکن مهر قبل از انجام کارهای مطالعاتی به اجرا رسید، به همین دلیل نبود خدمات زیربنایی مناسب باعث شده است که برخی از این پروژه‌ها متقاضی نداشته باشد و برخی دیگر قابل بهره‌برداری نباشد.

وی، یکپارچه کردن اقشار محروم را در یک جای مشخص، از دیگر مشکلات این پروژه دانست و گفت: از نظر فرهنگی در هیچ کشوری مرسوم نیست که تمامی محرومان را در یک منطقه جمع‌آوری کنند، زیرا برای حل مشکلات فرهنگی، نیاز به پراکندگی اقشار مختلف است.

 

مهر

    نظرات