تحویل ۴۷۴ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم

تحویل ۴۷۴ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم

http://www.bananews.ir/قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، گفت: از مجموع یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد اتمام یافته و دارای خدمات زیربنایی، تحویل ۴۷۴ هزار واحد در دولت تدبیر و امید محقق شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاحمد اصغری مهرآبادی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور، گفت: از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر که کار ساخت آن شروع شده، نازک‌کاری یک میلیون و ۷۶۵ هزار واحد به اتمام رسیده که حدود ۲۸۵ هزار واحد از آن‌ها فاقد خدمات زیربنایی است و برای حل این معضل راهکارهایی پیش‌بینی شده است.

 

تعداد واحدهای افتتاح شده در دولت یازدهم

وی درباره واحدهایی که در دولت یازدهم به اتمام رسید اظهار کرد: از مجموع یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد اتمام یافته و دارای خدمات زیربنایی، تحویل ۴۷۴ هزار واحد در دولت تدبیر و امید محقق شد. لازم به توضیح است که از تعداد یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد ذکر شده، یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد افتتاح و ۹۰ هزار واحد نیز تا تاریخ ۲۵ خرداد آماده افتتاح شده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تاکید کرد: با وجود مشکلات عدیده‌ای که مسکن مهر با آنها مواجه است و با وجود محدودیت‌ها و تنگناها در این شرایط سخت و دشوار، آماده کردن ۴۷۴ هزار واحد برای تحویل به مردم گام ارزنده‌ای است و اگر بعد خانوار چهار نفر در نظر گرفته شود در واقع در مدت ۲۱ ماه دولت تدبیر و امید، وزارت راه و شهرسازی توانسته است حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد.

سه سال تنفس برای بازپرداخت بدهی‌ها

به گفته مهرآبادی، با تلاش‌های به عمل آمده در این دوره به منظور تامین منابع برای پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر، بازپرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی سه سال استمهال شد و به اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصول اقساط جهت تکمیل به پروژه‌های نیمه تمام تزریق شود. بنابراین با تمهیدات به عمل آمده و برگزاری جلسات منظم هفتگی در بانک مسکن و با دعوت از مدیران کل راه و شهرسازی و مدیریت شعب استان‌ها تلاش‌های زیادی برای افزایش روند فروش اقساطی و وصول اقساط صورت گرفت و با هماهنگی‌های به عمل آمده تعداد فروش اقساطی انجام گرفته در دولت تدبیر و امید به حدود ۶۳۲ هزار واحد رسید و بدین ترتیب عملکرد فروش اقساطی در دولت نهم و دهم که ۸۲۷ هزار واحد بود به عدد یک میلیون و ۴۵۹ هزار واحد افزایش یافت.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی در ادامه در خصوص وصول اقساط به برخی نکات اشاره کرد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از مجموع ۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان اقساط وصول شده تاکنون، چهار هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان در دولت تدبیر و مید محقق شد که ناشی از تلاش مشترک وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن است.

وی ادامه داد: از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون سند اعیانی یک میلیون و ۴۶ هزار واحد از سازمان ثبت و اسناد دریافت شد که میزان اسناد دریافت شده در این دولت ۵۰ درصد کل اسناد دریافت شده از شروع مسکن مهر است. دریافت اسناد اعیانی مستلزم اخذ پایانکار و صورتمجلس تفکیکی است که در این راستا ۳۰ درصد کل پایانکار اخذ شده و ۳۴ درصد کل صورتمجلس تکفیکی دریافتی مربوط به دولت یازدهم است.

مهرآبادی با بیان اینکه از کل واحدهای تحویل شده تاکنون ۴۲ درصد آن متعلق به عملکرد دولت یازدهم است، افزود: برابر بررسی‌های صورت گرفته در آبان ماه سال ۹۲، حدود ۳۳۵ هزار واحد راکد و متوقف بود که در این مدت بیش از ۲۳۰ هزار واحد آنها فعال و تعیین تکلیف شد و برای مابقی نیز برنامه‌ریزی لازم به عمل آمده تا با استفاده از شیوه‌نامه‌های تهیه شده تعیین تکلیف شوند. همانطور که پیش از این اعلام شده تا پایان سال ۹۵ ساخت واحدهای مسکن مهر به پایان می‌رسد.

وی همچنین درباره موافقت شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: دریافت موافقت شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن از ۱۵ به ۲۰ سال در این دولت با پیگیری‌های زیاد صورت گرفت. دریافت مصوبه شورای پول و اعتبار نسبت به افزایش سقف تسهیلات فردی از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان جهت اجرایی کردن، نیاز به دریافت مصوبه شورای مذکور داشت که البته با تلاش‌های زیادی موفق به دریافت مصوبه شدیم.

به گفته این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی، دریافت موافقت سایر بانک‌های عامل جهت یکسان‌سازی نرخ سود تسهیلات مسکن به میزان چهار درصد، هفت درصد و ۹ درصد در دولت یازدهم انجام شد. دریافت موافقت شورای پول و اعتبار جهت افزایش سقف کلی تسهیلات از ۴۸ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان از دیگر اقدامات این دولت بود و البته برای حل مشکل دیگر پروژه‌ها و واحدهای مسکن مهر حتماَ ضرورت دارد سقف کلی تسهیلات بانکی افزایش یابد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: تصویب افزایش سقف فردی تسهیلات از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان برای پروژه‌های خودمالکین از محل اوراق حق تقدم اعمال شد.

 

مهر

    نظرات