«شهریار عدل عاشق ایران بود»

«شهریار عدل عاشق ایران بود»

http://www.bananews.ir/«مهدی حجت» گفت: شهریار عدل فوق‌العاده به بلندی نام ایران و اینکه آثار ایران به دقت مراقبت و حفاظت شود، توجه داشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبنیانگذار سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: از سال ۵۹ که با مرحوم شهریار عدل به دلیل جریان ثبت‌های میراث جهانی ایران در یونسکو آشنا شدم، او نشان داد که همه علاقه و توجهش به میراث فرهنگی ایران و نام ایران است.

وی افزود: او کار علمی و نظری را با یکدیگر انجام می‌داد و علاوه بر وظیفه‌ای که در مرکز تحقیقات CNRS فرانسه داشت، در ایران نیز تحقیقات زیادی انجام می‌داد. به عنوان مثال او حدود ۵ ماه در مسجد زوزن در وسط بیابان ماند و تحقیقات علمی خود را کامل کرد.

به اعتقاد حجت، مرحوم شهریار عدل دانشمند و شخصی علاقه‌مند به میراث فرهنگی ایران بود و اخلاقی خوش و نیکو داشت.

او بزرگترین خصوصیت پروفسور عدل را عشقش به ایران دانست و افزود:‌ او علاقه زیادی داشت که آثار را به درستی معرفی و تحقیق کند.

«حجت» همچنین از کمک‌های زیادی که مرحوم عدل به وی در بازگرداندن شاهنامه شاه طهماسب به ایران در گذشته داشته یاد کرد.

او افزود: شهریار عدل معاونت امور بین الملل موسسه فرهنگی ایکوموس در ایران را برعهده داشت و همچنین در مرکز یونسکو در پاریس بسیار صاحب‌نفوذ بود و تلاش خود را برای تسهیل شدن امور ایران به کار می‌بست.

شهریار عدل صبح روز یکشنبه (۳۱ خرداد) پس از احساس درد در قفسه سینه در فرانسه دار فانی را وداع گفت. در حال حاضر خانواده‌ی وی در تلاش هستند تا پیکر او را به ایران بازگردانند و او را در کشور به خاک بسپارند.

مرحوم عدل دارنده‌ی مدال فرهنگ جهانی یونسکو با نام «پنج قاره» از دبیر کل یونسکو است که در ۱۳ مهر ۱۳۸۸ (۵ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو به وی اهدا شد.

 

ایسنا

    نظرات