مسکن مهر چالش دولت و سازندگان/سقف وام مسکن مهر افزایش می‌یابد؟

مسکن مهر چالش دولت و سازندگان/سقف وام مسکن مهر افزایش می‌یابد؟

http://www.bananews.ir/درحالی از سوی سازندگان مسکن مهر، افزایش سقف وام مطرح شده است که هنوز دولت واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irافزایش سقف وام مسکن مهر موضوعی بود که در آخرین روزهای دولت دهم مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت اما پس از روی کارآمدن دولت یازدهم این مصوبه به دلیل کمبود اعتبار بانک‌ها به اجرا نرسید و بانک مرکزی هم تمایلی به موافقت با پرداخت وام‌های ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر نداشت.

اما با گذشت چندماه و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن مهر، دولت به اجبار با افزایش سقف وام مسکن مهر موافقت کرد و در نهایت وام واحدهایی که در مرحله ساخت بودند از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. در چندماه گذشته به نظر می رسید با پرداخت این وام به مسکن مهر، مشکلات تامین اعتبار ساخت واحدها به پایان رسیده و خریداران تنها باید نگران تامین اعتبار خدمات زیربنایی مسکن مهر باشند.

اما هنوز چندماه از اجرایی شدن این مصوبه نگذشته که دوباره موضوع افزایش سقف وام مسکن مهر مطرح شده است. این بار سازندگان مسکن نسبت به افزایش هزینه‌ها گلایه کردند و قیمت کنونی ساخت مسکن مهر را به ضرر سازندگان دانستند.

در واقع آنان خواستار این هستند که دولت بازهم، سقف وام مسکن مهر را افزایش دهد و از محل منابع این وام، هزینه بیشتری را بابت ساخت مسکن در نظربگیرد؛ هرچند که نمی‌توان نسبت به نقش تورم و افزایش هزینه‌ها در سال‌های گذشته بی‌توجه بود اما موضوع مهم این است که این افزایش قیمت‌ها را باید متقاضیانی بپردازند که تاکنون توان خرید مسکن را نداشته و جزو اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌روند.

هرچند که از زمان مطرح شدن این موضوع تاکنون از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی واکنشی نشان داده نشده است اما به نظر می‌رسد که سازندگان بر این امر تاکید دارند و معتقدند که با شیوه کنونی امکان ادامه کار برای آنها وجود ندارد.

این در حالی است که متقاضیان مسکن مهر نسبت به پرداخت آورده‌ها هم با مشکلاتی روبرو هستند و تعداد زیادی از پیش خریداران توان پرداخت آورده‌های خود را ندارند. در واقع یکی از علت‌هایی که از سوی متولیان مسکن مهر در مورد کندی پیشرفت این پروژه اعلام می‌شود، عدم پرداخت آورده‌ها از سوی متقاضیان است.

براین اساس، افزایش وام مسکن هم از دیگر موضوعاتی است که بازهم فشار بیشتری را بر متقاضیان وارد می‌کند و آنها با مشکلات بیشتری در سال‌های آینده روبرو می‌شوند. البته باید توجه داشت که طولانی شدن این پروژه از عوامل گرانی و افزایش هزینه‌ها است. در صورتی که دولت دهم وعده داده بود که دوساله این طرح به پایان می‌رسد.

هرچند که در وضعیت فعلی، موافقت دولت با افزایش سقف وام مسکن مهر بعید به نظر می‌رسد اما هرگونه تغییری در دیگر بازارها و نرخ تورم به طور حتم بر پروژه مسکن مهر هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

مهر

    نظرات