وزارت نیرو به دنبال افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف

وزارت نیرو به دنبال افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور آب از برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irرحیم میدانی در نشست خبری که امروز (دوشنبه) به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، تصریح کرد: وزارت نیرو به دنبال اصلاح تعرفه‌های آب برای مشترکان پرمصرف است.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد مصرف‌کنندگان آب محدوده مصرف معقولی دارند، گفت: هدف وزارت نیرو از افزایش تعرفه آب برای پرمصرف‌ها، کسب درآمد نیست بلکه اعمال روش‌هایی برای کنترل مصرف بی‌رویه است.

معاون وزیر نیرو میانگین معقول مصرف آب برای هر خانواده را ۲۰ مترمکعب اعلام کرد و گفت: در طرحی که وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارائه کرده برای مصارف بالاتر از میانگین، اصلاح تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود به طوریکه قیمت آب برای مصرف بالای ۴۰ متر مکعب به بالا افزایش محسوسی خواهد داشت.

میدانی تصریح کرد: امیدوار بودیم درخواست وزارت نیرو در اردیبهشت ماه از سوی شورای اقتصاد به تایید برسد که اکنون انتظار داریم در ماه جاری با تایید این درخواست از سوی شورای اقتصاد، شاهد اصلاح تعرفه‌های آب برای مشترکان پرمصرف باشیم.

میدانی با بیان اینکه این افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف که بیش از ۴۰ متر مکعب آب مصرف می‌کنند مشهودتر است، گفت: هدف ما از این افزایش قیمت کسب درآمد نبوده بلکه اهداف سازمان در راستای صرفه‌جویی در مصرف این ماده ارزشمند تدبیر شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال مسئولین سه بار به مشترکان پرمصرف تذکر داده اند و اگر این امر رعایت نشود به قطع آب منجر و نهایتا در تیرماه مصوبه نهایی این موضوع اعلام می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب هزینه آبونمان مشترکان آب را هزار تومان عنوان و اظهار کرد: تسهیلاتی برای کنتورهای تفکیکی از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته نشده است.

میدانی با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، امروز را روز آب، رسانه و مدیریت مصرف عنوان کرد و افزود: بحران آب در کشور با شاخص‌های مهمی سنجیده می‌شود و اینگونه نیست که با دو بار بارش یا بارندگی این بحران برطرف شود.

تیشه بی‌قانونی به نابودی کمیت و کیفیت آب

وی یکی از اساسی‌ترین معضل‌های حوزه آب را نبود قانون و بی‌نظمی در این حوزه دانست و افزود: در حال حاضر وضعیت ما در سفره‌های آب زیرزمینی نامطلوب است چرا که ۵۵ درصد از نیاز مردم در شغل، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که این مساله امری نامطلوب است.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه حل بحران آب نیاز به اقدامات ریشه‌ای و هماهنگی سه قوه دارد، اظهار کرد: اگر در بهترین شرایط بتوانیم برنامه‌هایمان را پیش ببریم نجات منابع آب زیرزمینی در ۲۰ سال آینده محقق می‌شود.

مشکل شدید کم آبی در چهار شهر

وی با بیان اینکه امسال به دلیل نبود بارندگی در چهار شهر سنندج، بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکل شدید کم‌آبی مواجه هستیم، اظهار کرد: یکی از درد‌ناک‌ترین وضعیتی که در صنعت آب وجود دارد بی‌نظمی در قوانین است.

میدانی تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور را بیش از ۱۰ هزار حلقه عنوان و اظهار کرد: شش میلیارد متر مکعب بیش از توان سفره‌های زیرزمینی سالانه برداشت می‌شود که این موضوع معضل بزرگی در حوزه آب است.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه اجرا نشدن قوانین موجب ایجاد بحران در حوزه آب و کاهش کیفیت منابع آبی می‌شود، اظهار کرد: برخی مسئولین و مردم خود را موظف به رعایت استفاده از حد نیاز در منابع آبی نمی‌دانند چرا که بیش از حد نیاز معقول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعطیل شدن کارهای پژوهشی به دلیل نبود آب

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور آبی برای تخصیص وجود ندارد، گفت: به همین دلیل مجبور به تعطیل کردن بسیاری از کارهای پژوهشی شده‌ایم.

میدانی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای کاهش بحران آب، گفت: سال گذشته شورای هماهنگی را در زمینه زاینده‌رود تشکیل دادیم. علاوه بر این شورای هماهنگی کرخه نیز به عنوان دومین شورای هماهنگی تشکیل شده و سومین شورای هماهنگی در دو هفته آینده نیز برای سفیدرود تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در باروری ابرها در سال گذشته، گفت: از ۱۶ آذر ۹۳ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در مجموع ۱۰۶ سورتی پرواز به‌میزان ۲۷۰ ساعت انجام شد که ۶۹ درصد آن عملیاتی و مابقی برای شناسایی بود.

میدانی با اشاره به پروازهای باروری ابرها،اظهار کرد: در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، یزد، فارس، اصفهان، کرمان، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان عملیاتی بود و در سه استان خراسان رضوی و شمالی و کرمانشاه پروازهای شناسایی انجام دادیم که در حال حاضر در مرحله مطالعات ارزیابی هستیم و تا ۴ ماه آینده نتیجه این مطالعات اعلام می‌شود، اما در بهترین شرایط تأثیر بارورسازی ابرها در افزایش بارش‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مهم شورای عالی آب در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب این بوده که تجهیزات مربوط به آب باید تماماً استاندارد داشته باشند و در عین حال از واردات کالاهای غیراستاندارد جلوگیری شود که با سازمان ملی استاندارد برای آنکه تجهیزات را شامل استاندارد اجباری کنند مکاتبه کردیم و در هفته‌های آینده با مسئولان وزارت صنعت برای جلوگیری از واردات تجهیزات غیراستاندارد جلسه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجموع متوسط بارندگی در کشور از ابتدای سال آبی جدید تاکنون ۱۸۳ میلیمتر بوده است، گفت: این رقم نسبت به درازمدت کاهشی ۲۱درصدی و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است که در برخی حوزه‌ها مثل حوزه خلیج فارس با کاهش ۳۸درصدی بارش‌ها نسبت به درازمدت وضعیت بسیار نامناسبی داریم.

میدانی در پاسخ به این سوال که در کدام استان‌ها برای کم کردن مصرف آب کشاورزی، وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است؟ گفت: وزارت نیرو به عنوان متولی آب موظف است که به مصرف‌کنندگان مجاز مقدار معینی آب اختصاص دهد اما نحوه بهره‌برداری آب در اختیار جهاد کشاورزی است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: به طور کلی در حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان و استان فارس و در تمام مناطقی که بارندگی کم بوده با محدودیت آب روبرو بوده‌ایم. وی با بیان اینکه امسال برای ۱۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه آب در نظر گرفته‌ایم، گفت: این در حالی است که سال گذشته امکان چنین کاری را نداشتیم.

میدانی با بیان اینکه در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها بیکار ننشسته‌اند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی بر آن است الگوی کشت محصولات را تغییر دهد که این اقدام امری مطلوب و پسندیده است اما آنچه مبرهن است این برنامه در کوتاه مدت پاسخگو نیست.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که چند درصد از افزایش بودجه وزارت نیرو به صرفه‌جویی در حوزه آب تخصیص یافته است، گفت: در قانون بودجه ۹۴ نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد میزان بودجه افزایش یافته است که اقدامات خوبی را در زمینه تعادل‌بخشی با اعتبار ۳۲۰ میلیارد و طرح‌های آبرسانی و همچنین طرح‌هایی که دارای آب شرب بودند اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: کمترین اعتبار به طرح‌هایی تخصیص داده شد که آب شرب نداشتند و از نظر پیشرفت فیزیکی در پایین‌ترین مرتبه قرار داشتند.

آبرسانی روستایی درصورت تامین اعتبار به ۹۰ درصد می‌رسد

میدانی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه سرنوشت اعتبار تامین آب شرب روستاها در سال ۹۴ که قرار بود دو برابر شود به کجا رسید؟ گفت: میزان اعتبار از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و با توجه به اینکه ۵۰۰ میلیون دلار نیز از سوی مجلس برای آب شرب روستاها تخصیص داده شده، می‌توان گفت اگر این اتفاق نادر در تاریخ بیافتد و به طور سه سال پیاپی دو هزار میلیارد تومان در این زمینه تامین اعتبار صورت گیرد، ما قادر خواهیم بود میزان بهره‌برداری آب شرب روستایی را که الان ۷۴٫۵ درصد است به ۹۰ درصد برسانیم.

بی‌کیفیتی آب کارون دامن‌گیر شده است

معاون وزیر نیرو در خصوص وضعیت کیفیت آب کارون، گفت: متاسفانه هنوز کیفیت آب کارون بهبود نیافته است و برای بهبود کیفیت آب این بخش باید تصفیه‌خانه ساخته شود اما به دلیل نبود منابع مالی در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

تعیین تکلیف سد گتوند از سوی سازمان مدیریت

وی در خصوص آخرین وضعیت سد گتوند، افزود: اختلاف نظر زیادی درباره این سد وجود دارد تا جایی که برخی افراد معتقدند که فعالیت این سد باید متوقف شود.

میدانی ادامه داد: باتوجه به اختلاف نظرها درباره راهکار مواجه شدن با مساله گتوند، قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهادی بی‌طرف تکلیف این پروژه را مشخص کند و نظر مجموعه دولت بر این بود که بار دیگر مطالعات درباره این سد از سوی دانشگاه تهران صورت پذیرد و امروز نیز جلسه‌ نهایی آن در سازمان مدیریت کشور برگزار شود و تصمیم نهایی ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر نیرو راه‌حل این وزارتخانه را برای رفع معضل سد گتوند، از بین بردن آب شور داخل مخزن از طریق تخلیه این آب دانست.

 

ایسنا

نظرات