«شهریار عدل» خادم میراث فرهنگی ایران بود

«شهریار عدل» خادم میراث فرهنگی ایران بود

http://www.bananews.ir/سیدمحمد بهشتی گفت: فقدان شهریار عدل برای ما تلخ و غیرمترقبه است. هر جایی که نگاه می‌کنیم حضور او و قدم‌هایش در راه پیشرفت میراث فرهنگی را می‌بینیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irرئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به آخرین ملاقاتش با وی گفت: در آن زمان حال او بسیار خوب بود. هیچ نشانه‌ای از بیماری در او نمی‌دیدم، به نظرم او هنوز جوان، با نشاط و فعال بود. او در همایش باستان‌شناسی در حوزه خلیج فارس که به زودی برگزار می‌شود، همکاری‌های زیادی با ما داشت و تلاش می‌کرد تا شخصیت‌های برجسته دنیا را برای این همایش دعوت کند.

وی افزود: همکاری خوبی داشتیم که هر روز گسترده‌تر می‌شد. فکر می‌کنم به دلیل شخصیت و نقشی که در حوزه میراث فرهنگی ایفا می‌کرد اتفاق تلخی بود. او همیشه یاور پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی بود و تلاش می‌کرد در هر موقعیتی گوشه‌ای از کار را بگیرد.

او با اشاره به عضویت شهریار عدل در موسسه‌ی تحقیقات CNRS فرانسه اظهار کرد: در واقع او یکی از معدود ایرانی‌های عضو این مرکز بود که با فوتش بازنشسته‌ی این مرکز شد. عمده فعالیتش در ایران تمرکز در تاریخ و فرهنگ ایران بود. از سال‌های خیلی دور فعالیت‌های باستان‌شناسی‌اش در ری،‌ بسطام و زوزن و حتی بلخ افغانستان را ادامه داده بود. پس از زلزله بم روی این منطقه تاریخی متمرکز شد و تلاش زیادی برای ثبت جهانی اضطراری این محوطه تاریخی کرد. او در مستندسازی منظر فرهنگی بم نیز بسیار تلاش کرد.

بهشتی تأکید کرد: با توجه به فعالیت‌های گسترده مرحوم شهریار عدل می‌توان او را خادم میراث فرهنگی ایران دانست. او نخستین آثار ایرانی مانند تخت جمشید، چغازنبیل و نقش جهان را با هزینه شخصی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های مرحوم «عدل» در کاخ گلستان و دیگر محوطه‌های تاریخی ایران گفت: هر گوشه‌ای که نگاه می‌کنیم رد پایی از وی را می‌بینیم. او مانند یک نسیم در حوزه میراث فرهنگی حاضر بود. از این جهت معتقدم شوک بسیار سنگین به جامعه باستان‌شناسی ایران وارد شد و شاید تا زمان زیادی نتوانیم آن را جبران کنیم.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره برنامه‌هایی که این سازمان برای دفن پیکر مرحوم شهریار عدل دارد، اظهار کرد: در تماس با خانواده‌اش هستیم و اعلام کردیم که اگر قصد داشته باشند شهریار عدل را در ایران به خاک بسپارند، ما برای ادای احترام به شخصیت برجسته او در تلاش هستیم تا مکانی را در قطعه نام‌آوران برای دفن وی بگیریم. همچنین تشییع پیکر او را از موزه ایران باستان انجام می‌دهیم.

 

ایسنا

    نظرات