رونمایی از سامانه‌‌ بانک اطلاعات و آمار راه‌، مسکن و شهرسازی‌

رونمایی از سامانه‌‌ بانک اطلاعات و آمار راه‌، مسکن و شهرسازی‌

http://www.bananews.ir/سامانه بانک اطلاعات راه‌، مسکن و شهرسازی و سامانه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان، امروز با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن، رئیس دانشگاه تربیت مدرس و دیگر مسئولان مرکز تحقیقات راه‌اندازی شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irامروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی «سامانه بانک اطلاعات راه‌، مسکن و شهرسازی» و «سامانه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان» راه اندازی شد.

در این مراسم معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی بیان کرد: دسترسی جامعه فنی و مدیران به اطلاعات، برای برنامه‌ریزی و پژوهش امری ضروری است.

بختیاری ادامه داد: در معاونت آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

وی به راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این سایت از بانک‌های اطلاعاتی مختلف در حوزه راه و شهرسازی تشکیل شده است؛ مثلاً مدیریت شبکه شتاب نگاری کشور یکی از بانک‌های اطلاعاتی است.

بختیاری اضافه کرد: در این بانک اطلاعاتی اخبار و اطلاعات تخصصی حوزه فعالیت وزارت راه در اختیار جامعه مهندسی و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی یادآور شد: حدود ۳۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در این بخش داریم.

وی با بیان اینکه سامانه اطلاعات پژوهشی راه و شهرسازی نیز امروز راه‌اندازی شد، گفت: پراکندگی پژوهش‌هایی که در سال‌های متعدد در حوزه راه و شهرسازی انجام شده است، دسترسی به آن را ضعیف کرده است بنابراین تلاش کردیم اطلاعات پژوهشی در این حوزه در محلی مشخص جمع‌آوری شود.

معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: همچنین تهیه بانک اطلاعاتی قیر و آسفالت کار جدیدی است که با همکاری ‌بخش مدیریت قیر و آسفالت انجام شده است.

بختیاری بیان کرد: همچنین واژه‌نامه تخصصی در حوزه راه و شهرسازی با همکاری مرکز آمار ایران تهیه شد که شامل ۶۳۰ واژه تخصصی در بانک اطلاعاتی مذکور است.
بنابراین گزارش در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: سابقه مقررات ملی ساختمان به حدود ۲۰ سال قبل برمی‌گردد.

احمدی افزود: غیر از آئین‌نامه ۲۸۰۰ که مربوط به طراحی ساختمان در برابر زلزله است، لازم است مجموعه‌ای از قوانین لازم‌الاجرا برای آسایش، ایمنی و دوام ساختمان با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی‌ داشته باشیم تا به عنوان مجموعه نرم‌افزاری دراختیار مجریان قرار گیرد و سلامت جامعه تامین شود.

وی گفت: انسان‌ها و دارایی‌های آنها به عنوان سرمایه‌های مادی و معنوی در پناه همین ساختمان‌ها است ضمن آن که بزرگترین سرمایه‌ گذاری‌های عمرانی در بخش ساختمان انجام می‌شود که باید ضابطه‌مند شود.

احمدی گفت: در دو دهه اخیر مجموعه‌ای کم‌نظیر از روش‌ها و مقررات فنی وفق شرایط کشور با وضعیت خاص صنعت ساخت و ساز با توجه به حجم پروژه‌های جاری تدوین شده است.

رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: از اواخر سال ۹۲ تدوین مقررات ملی ساختمان به مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی منتقل شد و شورای تدوین شامل ۲۵ نفر از بزرگان این صنعت، در حال حاضر در مرکز فعالیت می‌کنند.

احمدی گفت: این مقررات در زمینه‌های مربوط به ایمنی در برابر آتش‌سوزی، ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های فولادی، صنعتی سازی ساختمان، لوله‌کشی گاز، روش‌های نگهداری و تعمیر ساختمان‌های موجود، در حال اعمال تغییراتی است تا با شرایط خاص کشور از نظر توسعه وفق یابد.

وی گفت: حدود ۲۵ پروژه پشتیبان برای بهبود مقررات ملی ساختمان تدوین شد که بخشی از آن آغاز شده است.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان ضامن امنیت جامعه از نظر روانی و فنی است؛ اگر در ساختمان‌های بیمار و دارای شرایط سوء زندگی یا کار کنیم این امر در روحیات جامعه اثر منفی دارد.

 

فارس

    نظرات