ثبت نام ۴۰۰۰ خانه اولی برای دریافت وام ظرف ۱۸ روز

ثبت نام ۴۰۰۰ خانه اولی برای دریافت وام ظرف ۱۸ روز

http://www.bananews.ir/مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه این بانک آمادگی اعطای تسهیلات ۸۰ میلیونی به شرط سپرده‌گذاری را دارد، گفت: تاکنون ۴۰۰۰ نفر ظرف ۱۸ روز در صندوق پس‌انداز یکم ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، محمدهاشم بت‌شکن در حاشیه نشست نقشه راه تامین مالی مسکن، گفت: شرط سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن ۸۰ میلیونی به عنوان مثال در تهران این است که متقاضی باید سپرده‌ای ۴۰ میلیونی داشته باشد که آن را هم پس از یک سال علاوه بر خود وام ۸۰ میلیونی به متقاضی برمی‌گردانیم یعنی در مجموع توان خریدی معادل ۱۲۰ میلیون تومان خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به صندوق پس‌انداز مسکن یکم، گفت: هدف از تاسیس این صندوق، تقویت پس‌انداز موجود به ویژه برای خانه اولی‌ها و متاهلین بود که بتوانند از امکان تشویق پس‌انداز استفاده کنند و ما هم بر این اساس تسهیلات را پرداخت کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: این صندوق با استقبال به نسبت خوبی روبرو شد و به طور میانگین ۳۰۰ نفر در روز به امید سه برابر استفاده از منابع بانکی اقدام به افتتاح حساب در صندوق می‌کنند.

وی در ادامه درباره درخواست از وزیر راه گفت: مهم‌ترین درخواست از آقای آخوندی این است که سیاست‌های واگذاری زمین برای تامین مالی اقشار متوسط و میان درآمد کشور هم‌راستا و هم‌جهت شود.

بت‌شکن همچنین با اشاره به انتظارات این بانک از بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های کنترلی بانک‌ها گفت: مهم‌ترین نکته درخواستی از بانک مرکزی این است که شیوه‌های نظارتی و کنترلی بر بانک‌های توسعه‌ای متفاوت از بانک‌های تجاری شود. اگر قرار است که ما به ایجاد یک شهرک یا آزادراه کمک کنیم، بنابراین نیاز است که آیین‌نامه‌هایی که ناظر بر اعطای تسهیلات کلان و یا تسهیلات مرتبط است متناسب با ماهیت بانک‌ها بازبینی شود.

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش درباره انتظارات از صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای ایجاد تحرک در بازار مسکن، گفت: یکی از جذابیت‌های این وام این است که عموم سازندگانی که طرح‌های خود را نصفه رها کرده بودند با وجود این وام‌ها‌ برای تکمیل آنها انگیزه داشته زیرا این وام‌ها از خردادماه سال آینده اعطا می‌شود و این توان را در آنها ایجاد می‌کند که به سرعت ساختمان‌های نیمه تمام خود را تمام و آماده عرضه کنند. در ثانی این صندوق امکان این را دارد که به صندوق جوانان ما تسری پیدا کند.

وی با اشاره به ورود بانک مسکن به عنوان عامل برای اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، گفت: در سال گذشته بانک مرکزی بانک‌های تجاری را به عنوان عامل طرح بافت فرسوده اعلام کرده بود و بانک مسکن به دلیل حجم سنگینی که مسکن مهر داشت مستثنی شد، ولی در سال ۱۳۹۴ بانک مسکن هم با ظرفیتی حدود شش هزار واحد جزو بانک‌های عامل بافت فرسوده است و آمادگی کامل خود را برای اعطای وام در این حوزه اعلام می‌کند.

بت‌شکن با اشاره به مطالبه هشت هزار میلیاردی بانک مسکن از دولت، گفت: بانک مسکن یک بانک تخصصی توسعه‌ای است به دلیل اینکه ابزار سیاست‌های توسعه‌ای دولت باشد و به اهداف آن کمک کند بنابراین دولت هم باید کمک‌های خود را برای افزایش سرمایه بانک ارائه دهد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به نرخ تورم، گفت: هم‌اکنون نرخ تورم حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد است و خوشبختانه نرخ سود تسهیلات بانک مسکن حدود ۱۴ درصد است و فکر می‌کنم که تطبیقی بین این دو وجود دارد.

بت‌شکن همچنین در این نشست، با بیان این‌که بانک مسکن باید در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش راهبر را در تامین مسکن ایفا کند، اظهار کرد: طبق سیاست‌های اصل ۴۴ بانک مسکن به بخش خصوصی واگذار نشد چرا که قرار است این بانک جزو بانک‌های توسعه‌ای محسوب شود. ماموریت دیگر بانک مسکن بانکداری سرمایه‌ای است.

وی همچنین به راهکارهای متنوع بانکی در خصوص مسکن اشاره کرد و گفت: از جمله این راهکارها می توان به شرکت‌های ساختمانی برای افراد حقیقی، شرکت‌ها و طرح‌های بزرگ، ایجاد بازار و نهادسازی شامل بازارهای ثانویه و همچنین الزامات راهبردی از تحقق مسکن نظام جامع تامین مسکن مالی نام اشاره برد.

به گفته بت‌شکن صدور مجوزهای مسکن جدید، بانک‌های توسعه‌ای، یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود، اجرای سیاست‌های واگذاری زمین در جهت تامین مالی، صدور مجوز تاسیس نهاد اعتبارسنجی از جمله راهکارهاست.

 

ایسنا

    نظرات