افتتاح رسمی بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در کرمان

افتتاح رسمی بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در کرمان

http://www.bananews.ir/مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر به‌طور رسمی در استان افتتاح شده که این آمار بدون احتساب جنوب استان و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در حوزه بنیاد مسکن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علی حاجی زاده با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: طرح مسکن مهر از سال ۸۷ آغاز شد و عمر هفت یا هشت ساله دارد که از ابتدا با مشکلات متفاوتی روبرو و سال‌های اولیه بحث تامین زمین و آماده سازی‌ها بود و در ادامه مشکلات ساخت و پس از آن با مشکلات واگذاری مواجه شد.

وی با بیان این که نوع مشکلات مسکن مهر متناسب با زمان متفاوت است، افزود: در حال حاضر مشکلات مربوط به افزایش نرخ مصالح و دستمزدها مردم را با مشکل تامین سهم آورده مواجه کرده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به این که دولت برای رفع این مشکل مردم مصوباتی داشته است، افزود: وام‌های مسکن مهر افزایش داشته و به تعدادی از واحدهای مسکن مهر واگذار شده که امیدواریم به مابقی نیز واگذار تا کار بهتر و سریع‌تر انجام شود.

وی گفت: برخی از مشکلات به صورت انحصاری ممکن است برای یک تعاونی یا یک پروژه مسکن مهر پیش بیاید و برای بقیه رخ ندهد.

حاجی‌زاده اظهار کرد: از نظر تعداد واحد مسکن مهر و تعداد واحد افتتاح شده وضعیت نسبتا مناسبی داریم و مقداری از متوسط کشور بالاتر هستیم و ممکن است در مواردی از متوسط کشور مقداری پایین‌تر باشیم که در حال پیگیری هستیم و نهایت تلاش‌مان این است که رتبه خود را ارتقا دهیم.

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر به‌طور رسمی در استان افتتاح شده که این آمار بدون احتساب جنوب استان و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در حوزه بنیاد مسکن است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر در شهر کرمان آماده افتتاح است که این واحدها با مشکلی در شهرداری کرمان مواجه شده‌اند و در حال رایزنی برای رفع مشکل و اخذ پایان کار آنها هستیم.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان درباره کیفیت فنی ساختمان‌های مسکن مهر نیز گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هر ساختمانی که در مجموعه شهری بخواهد ساخته شود باید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مورد آن رعایت شود.

وی ادامه داد: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید افراد و اشخاص درگیر در روند احداث ساختمان از زمان طراحی تا انتهای ساخت همه ذیصلاح باشند.

حاجی‌زاده اظهار کرد: در کاری به این وسعت احتمال نواقصی وجود دارد و برای این نواقص پیش‌بینی‌هایی انجام شده که هر واحد مسکن مهر که تحویل موقت یا دائم می‌شود حتما باید بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی گفت: بهره‌برداران از ابتدای بهره‌برداری (حداکثر دو هفته) در صورت مشاهده نواقص باید بلافاصله نواقص را به مجموعه خود اعلام کنند تا رفع شوند.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: نظارت بر تمامی ساختمان‌ها بر عهده مهندسانی است که پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص خدمات زیربنایی نیز گفت: زمین‌هایی که برای ساخت مسکن مهر تامین شد زمین‌های خام بود که اجرای خیابان‌های فرعی، کوچه، آسفالت، جوی، خیابان، معبر و اجرای خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن همه شامل آماده‌سازی می‌شود.

حاجی‌زاده اظهار کرد: در پروژه‌های مسکن مهر خدمات زیربنایی بر عهده دولت بود و بقیه کارها بر عهده مردم واگذار شده که با راه‌اندازی اتحادیه تعاونی‌های مسکن تفاهم‌نامه منعقد و کار مردم به آنها واگذار شد.

وی با بیان این که در برخی واحدها که کار اجرایی با تاخیر شروع شده بخشی از خدمات زیربنایی در حال انجام است، گفت: نبود واحدهای تجاری در پروژه‌های مسکن مهر به عنوان ضعف و کمبودی احساس می‌شد که از سال گذشته در سیرجان و زرند تعدادی واحد تجاری واگذار کردیم و در کرمان مناقصه برگزار و به‌زودی عملیات اجرایی آنها انجام می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات