اساسنامه شرکت بهره‌برداری نمایشگاه بین‌الملی شهر آفتاب تصویب شد

اساسنامه شرکت بهره‌برداری نمایشگاه بین‌الملی شهر آفتاب تصویب شد

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه اساسنامه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب بر اساس اساسنامه تیپ شرکت‌های شهرداری تهیه شده عنوان کرد: ما تنها در سه ماده اساسنامه اجازه ورود داشتیم و پیشنهادات کمیسیون نظارت و کمیسیون فرهنگی را نیز در آن اعمال کردیم.

به گزارش بنانیوز؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورا در خصوص حسابرسی بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران گفت: تا حسابرسی انجام نشود نمی‌توانیم گزارش تلفیق آن سال را ارائه کنیم.

دبیر با اشاره به عدم حضور سازمان زیباسازی در جلسه مربوط به حسابرسی این سازمان در کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: این سازمان که باید به زیبایی پاسخگوی قانون و نمایندگان قانون باشد در جلسه کمیسیون حاضر نشده و گزارش حسابرس مستقل شورا هم نشان می دهد آمار سازمان مطلوب نیست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورا همه شرکتها و سازمانها سال گذشته ملزم شدند همه حسابهای درآمدی شان را اعلام کنند و آخرین سازمانی که حسابهای درآمدی اش را اعلام کرد سازمان زیباسازی بود.

دبیر سپس با تاکید بر تهیه اساسنامه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب بر اساس اساسنامه تیپ شرکت‌های شهرداری عنوان کرد: ما تنها در سه ماده اساسنامه اجازه ورود داشتیم و پیشنهادات کمیسیون نظارت و کمیسیون فرهنگی را نیز در آن اعمال کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از تغییرات اعمال شده در ماده دهم اساسنامه در خصوص سرمایه شرکت است که بر اساس آن صد درصد سرمایه شرکت متعلق به شهرداری تهران است.

 

دبیر توضیح داد: ۵۱ درصد سهام شرکت به شهرداری تهران؛ ۲۷ درصد سازمان سرمایه گذاری؛ ۲۰ درصد سازمان بازنشستگی؛ ۱ درصد شرکت سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و یک درصد هم به شرکت یادمان سازه تعلق دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: برای ساخت هر مجموعه‌ای از روز اول شرکت بهره بردار تعیین می‌شود تا در مراحل ساخت پیشنهادات و نظراتشان را در طرح اعمال کنند اما در این مورد در حالی که فاز اول شهریورماه به بهره برداری می‌رسد تیم بهره بردار هنوز مشخص نشده است.

وی در پایان بیان کرد: دو نفر از شورای شهر بر عملکرد این شرکت نظارت دارند و تاکید شده است که نیروها از داخل مجموعه شهرداری جذب شوند و نیرویی از بیرون مجموعه استخدام نشود.

ناصحی نیز با بیان اینکه اساسنامه شهر آفتاب ۶۶ صفحه است اظهار کرد: چرا در دستور جلسه کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی تلقی نشده است؟ آخرین گزارشی که دکتر مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت آقا داشتند مقام معظم رهبری گفتند ما در بازنگری قانون اساسی غفلت کرده ایم. مجلس هر قانونی میخواهد تصویب کند باید یک پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشد تا کامل شود. ما چطور می توانیم یک نمایشگاه با این عظمت بسازیم ولی حتی یک بار کلمه فرهنگ در اساسنامه آن به کار نرفته باشد؟.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: بودجه ای که تا به امروز در این پروژه هزینه شده نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان است که به طور کامل از طریق کمیسیون فرهنگی اجتماعی پرداخت شده است. این طور که آقایان اظهار می کنند نزدیک به هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است که باید ببینیم ۴۰۰ میلیارد دیگر از کجا آمده است؟.

سروری نیز به عنوان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی خاطر نشان کرد: ماده ۳۷ این اساسنامه باید تغییر کند. برگزار نکردن مجمع و جمع کردن امضای پراکنده عامل اصلی تالی فاسد است و این باید از اساسنامه حذف شود.

دکتر تقی پور نیز در خصوص ماده ۱۰ و ۲۶ گفت: این دو ماده با یکدیگر تناقض دارند و باید در ماده ۱۰ عبارت با رعایت ماده ۲۶ این اساسنامه ذکر شود.

حقانی نیز در خصوص پیشنهادات کمیسیون سلامت و خدمات شهری توضیح داد: تصویب اساسنامه شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فاقد توجیه قانونی است و اهتمام شهرداری تهران به ایجاد سازمان و شرکت جدید مستلزم ارزیابی دقیق تری است.

وی اضافه کرد: هر نوع فعالیت اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای کلیه دستگاه‌هایی که در اختیارات قانونی آنها فعالیت اقتصادی پیش بینی نشده ممنوع است لذا لایحه شهرداری تهران دارای ایراد اساسی است.

دنیامالی نیز تاکید کرد: چون اساسنامه مصوبه شوراست انحلال آن نیز باید با مصوبه شورا باشد. وجود دو شرکت بهره برداری که یکی را دولت داشته باشد و یکی هم شهرداری تعارض زیادی به وجود خواهد آورد. آنچه ما دنبال می کردیم مدیریت واحد بوده و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی هم سهامدار این شرکت باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: به این شرکت مجوز برگزاری نمایشگاه های بین المللی را می دهند و باید سهام دار شرکت بین المللی شهر آفتاب می‌شدند. بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تا بهره برداری فاز یک نیاز است و این یک چهارم کل نمایشگاه هم نیست.

وی افزود: این نمایشگاه کار بسیار خوبی است و باید حمایت شود اما بهره برداری از آن بسیار به تاخیر افتاده است. حتی اگر امروز هم این اساسنامه تصویب شود شش ماه تا برگزاری اولین نمایشگاه زمان لازم است.

طلایی با اشاره به توضیحات ناصحی درخصوص دیده شدن حوزه فرهنگی گفت: مشکلی که در نمایشگاه‌های فعلی تهران است وجود مدیریت اقتصاد محور و نادیده شدن پیوستهای فرهنگی است. ما باید نگاه جامعی در اداره نمایشگاه داشته باشیم و علاوه بر نگاه اقتصاد محور نگاه فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی هم در آن وجود داشته باشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: نباید این نمایشگاه با رویکرد صرف اقتصادی از مسایل فرهنگی و ... غافل شود.

راستگو با اشاره به مشخص نبودن نقش و کار شورای شهر بیان کرد: مکانیزم نظارتی شورای شهر باید مشخص شود. برای موضوع انحلال هم اختیارات شورای شهر ذکر نشده است. باید نقش نظارتی شورای شهر مشخص شود.

سالاری نیز تصریح کرد: دوستان در دولت می توانند در این موضوع کمک حال ما باشند و باید از آنها هم دعوت کنیم تا در این کار مشارکت داشته باشند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری از علیرضا دبیر خواست نسخه نهایی اساسنامه را در اختیار آنها قرار دهد تا از درج شدن پیشنهادات در اساسنامه مطمئن شود.

سالاری تاکید کرد: تشکیل جلسه مجمع عمومی باید دوبار در سال باشد.

وی افزود: ماده ۳۸ اساسنامه از لحاظ موضوعی با ماده ۳۹ مغایرت دارد و اعضای هیات مدیره باید در جلسه حاضر باشند و امضا را در جلسه انجام دهند.

اقبال شاکری نیز با اشاره به اتلاف منابع ملی در صورت موازی کاری گفت: موضوع احداث نمایشگاه در پرند باید تعیین تکلیف شود.

دبیر در پایان پیشنهادات را جمع بندی و تصریح کرد: در جلساتی که با حضور آقای اسپهبدی برگزار شد درباره این نمایشگاه صحبت های مفصلی انجام دادیم و آقای اسپهبدی به عنوان مشاور این نمایشگاه قول همکاری داد. ما مصوبه‌ای داشتیم که بر اساس آن تصمیم گرفتیم صد در صد سهام این شرکت برای شهرداری باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: نظر کمیسیون فرهنگی مبنی بر عضویت ۵ نفر در هیات مدیره را در اساسنامه اعمال کردیم. درآمد این شرکت هم به حساب خزانه شهرداری واریز می شود.

ترک آبادی، معاون برنامه ریزی شهر آفتاب هم در خصوص هزینه های نمایشگاه گفت: تا پایان سال ۹۳ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث نمایشگاه هزینه شده نه هزار میلیارد تومان. طی نامه ای که با امضای شهردار تهران ارسال شده گزارش توجیهی و مطالعات این پروژه را در اختیار شورا قرار داده ایم.

وی تاکید کرد: موافقت اصولی انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب را هم گرفتیم و گردش کار سال ۸۲ تا کنون را هم به طور کامل برای ریاست شورا ارسال کرده‌ایم.

مسجد جامعی نیز اظهار کرد: نسبت این نمایشگاه با دستگاه اجرایی را باید شفاف تر کنیم. در بازدید آقای نعمت زاده از نمایشگاه حضور داشتم و ایشان نکاتی درباره نمایشگاه داشتند که برای اینکه این نکات منشا اختلاف نشود باید سند متقابلی برای مذاکرات شفاهی تهیه شود.

وی اضافه کرد: درباره نمایشگاه چمران مساله‌ای در تهران داریم و باید درباره این نمایشگاه هم توافقی انجام شود. برگزاری نمایشگاه در این مکان مشکلاتی را برای اهالی ایجاد می کند و باید این مشکل را در حوزه مدیریت شهری حل کنیم.

    نظرات