طرحی برای نجات جنگل‌های زاگرس

طرحی برای نجات جنگل‌های زاگرس

http://www.bananews.ir/دانش آموخته برتر پلیمر کشور از ارائه طرحی در مورد نجات جنگل‌های زاگرس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح امکان مقابله با خشکسالی افزایش یابد.

به گزارش بنانیوز؛ دکتر مهرداد سیفعلی در گفت وگو با ایسنا، در مورد طرح احیای جنگل‌های زاگرس گفت: در حال ارائه طرحی هستم که با همکاری استانداری کرمانشاه و پژوهشگاه پلیمر بتوان با تولید سرکه چوب و برخی ترکیبات دیگر از پیرولیز درختان خشک بلوط، علاوه بر امحاء بیماری سرکه چوب، امکان مقابله با خشکسالی را افزایش داد.

این دانش آموخته برتر پلیمر کشور که تاکنون موفق به ساخت واحد پیرولیز چوب شده است، گفت: نتایج بررسی تاثیر سرکه چوب بر روی بیماری لورانتوس در مراحله اولیه کاملا موفقیت آمیز بوده و تکمیل نتایج نیاز به ادامه تحقیقات، همکاری ارگانهای ذیربط و ادامه حمایت استانداری کرمانشاه دارد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در این زمینه و برای حمایت بیشتر از این طرح، ساخت یک واحد نیمه صنعتی پیرولیز به تصویب استانداری کرمانشاه رسیده که نشان از عزم جدی مسئولین برای ادامه حیات جنگلهای بلوط دارد.

سیفعلی افزود: فرایند پیرولیز فرایندی است که در آن مواد پلیمری چه پلیمرهای مصنوعی شامل پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها و چه پلیمرهای طبیعی شامل چوب و پسماندهای کشاورزی در غیاب اکسیژن و در دماهای بالا به مواد سبک گازی و یا مایع تبدیل می‌شوند.

محقق پژوهشگاه پلیمر و فناور برتر استان کرمانشاه ادامه داد: در فرایند پیرولیز چوب، ترکیبات موجود در چوب در دماهای بالا در مجاورت کاتالیست و یا بدون آن شکسته شده و به ترکیباتی مانند زغال، قیر چوب و سرکه چوب تبدیل می شوند.

به گفته وی در حال حاضر در غرب کشور مواردی مانند خشکسالی، بیماری لورانتوس و تولید زغال قاچاق به شدت بقای جنگل‌های بلوط را تحت تاثیر قرار داده و تا به حال هیچ برنامه جامع و مشخصی برای مقابله با این مشکلات ارائه نشده است.

سیفعلی در ادامه یکی از بزرگترین معضلات دنیای صنعتی را افزایش روزافزون پسماندهای شهری، کشاورزی و صنعتی دانست که بخشی از آن از جمله مواد پلیمری تا صدها سال در محیط باقی می ماند.

وی افزود: قطع درختان و یا آتش سوزی نیز سالانه بخش زیادی از جنگلهای کشور را از بین می برد و هیچ برنامه مشخص و مدونی برای جایگزینی جنگلهای از بین رفته وجود ندارد و این در حالیست که در کشوری مانند آمریکا با از بین رفتن هر درخت چه به صورت قطع و یا آتش سوزی باید پنج درخت جایگزین کاشته شود و با این راهکار طی کمتر از ۳۰ سال جنگلهای این کشور حدود ۳۰ درصد رشد داشته‌اند.

    نظرات