خداحافظی با ریل‌هایی که با دست باز می‌شوند!

خداحافظی با ریل‌هایی که با دست باز می‌شوند!

http://www.bananews.ir/مسیر‌های یک خطه، قدیمی و بعضا غیرقابل استفاده راه‌آهن در ایران مشکلاتی را به وجود آورده که احتمالا با توجه به محدودیت‌های اعتباری سال‌ها تداوم خواهد داشت. مشکلاتی که بیش از هر مساله‌ای مانع توسعه ریلی ایران خواهد شد.

به گزارش بنانیوز ؛ هرچند محدودیت دسترسی راه‌آهن به استان‌ها و شهرهای مختلف ایران اصلی‌ترین مشکل در این حوزه به حساب آمده و از این‌رو برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای به منظور توسعه زیرساخت‌های لازم برای این موضوع به وجود آورده است، اما به نظر می‌رسد در کنار توسعه خطوط اصلی بحث احیاء و بهبود خطوط قدیمی نیز از جمله اصلی‌ترین برنامه‌ها خواهد بود.

چندی قبل مدیر عامل راه‌آهن در اظهارنظری که عمق مشکلات خطوط ریلی قدیمی را نشان می‌داد، رسما اعلام کرد که در بعضی از نقاط مسیر راه‌آهن گرگان، خطوط آنقدر به مشکل برخورده است که می‌توان بعضی از پیچ‌های آن را با دست باز کرد. این مساله باعث شده سرعت سیر قطارها به کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت در نقاط خاصی از این مسیر برسد که قطعا با توجه به اهداف راه‌آهن غیرقابل تحمل خواهد بود. در کنار این خطوط حتی بحث نوسازی و بهسازی خط آهن جنوب به عنوان یکی از اصلی‌ترین خطوط ریلی کشور اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

این مسیر تک خطی که تنها راه ریلی بین تهران و مناطق شمالی کشور به نقاط جنوبی ایران را می‌سازد، با توجه به این‌که چندین دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و البته هیچ جایگزینی در اختیار ندارد، بارها به دلیل حوادث طبیعی یا فنی در طول سال با مشکل مواجه شده و این مساله باعث به وجود آمدن اختلالات چندین ساعته در حرکت قطارها و توقف دسترسی به سمت راه‌آهن جنوب بوده است.

این مشکلات و همچنین اهمیت جدی این خط برای برنامه‌های مسافرتی و همچنین ترانزیتی باعث شده شرکت‌ راه‌آهن در برنامه‌ریزی خود نوسازی راه‌آهن جنوب را به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح کند تا جایی که طبق وعده‌ها باید در حدود دو سال تمام این خط بهسازی شود و با گذشت حدود چند ماه از این وعده مدیر عامل راه‌آهن حالا مدیر عامل راه‌آهن جنوب خبر از پیگیری این برنامه بسیار مهم داده و اعلام کرده است بهسازی خط راه‌آهن جنوب در چند محور عمده ادامه دارد.

نوسازی خط اهواز به بندر امام خمینی (ره) و مقام سازی پل اهواز – خرمشهر از جمله اصلی‌ترین این برنامه‌ها هستند که طبق اعلام درویش‌زاده به پایگاه خبری وزارت راه در دست پیگیری قرار دارد.

هرچند محدودیت اعتبارات قدری رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در این حوزه را با مشکل مواجه کرده اما به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که در برنامه‌های فرادستی به نقش راه‌آهن به خصوص در حوزه ترانزیتی قائل شده‌اند می‌توان امید داشت با رسیدن اعتبارات لازم وعده نوسازی این مسیر بسیار مهم اجرایی شود.

هرچند با توجه به تعداد بالای قطارهایی که از این مسیر در طول روز عبور می‌کنند قطعا راه‌حل طولانی مدت حل این مشکل دو خطه و یا حتی چند خطه‌سازی راه‌آهن جنوب است.

    نظرات