رودخانه‌های رشت رو به ممات ‌می‌روند

رودخانه‌های رشت رو به ممات ‌می‌روند

http://www.bananews.ir/‌رودخانه‌ها که باید حیات بخش در شهرها باشند در شهر شت رو به مرگ می‌روند و با توجه به وجود آلودگی بالایشان مردم رشت را به مرگ نزدیک‌تر می‌کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پویا شهشهانی مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت شامگاه گذشته در جلسه محیط زیست و فضای سبز رشت با محوریت احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت که با حضور سازمان‌های مردم نهاد و خبرنگاران استان در سالن اجتماعات شهرداری رشت برگزار شد، گفت: پسماندها، فاضلاب‌های خانگی، شهری و شهر صنعتی رشت شیرابه سراوان از جمله عوامل آلوده‌کننده رودخانه رشت هستند.

وی اضافه کرد: ۱۹روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر پسماند خود را هر روز به این دو رودخانه رشت می‌ریزند.

شهشهانی با بیان اینکه متولی ساماندهی جایگاه دفن زباله شیرابه سراوان شهرداری رشت و برآورد هزینه انجام این کار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: فاز مطالعاتی این پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر معماری عمرانی آن در حال انجام است.

‌وی احداث نیروگاه زباله‌سوز را یکی دیگر از راهکارهای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این نیروگاه زباله‌سوز که متولی آن شهرداری رشت با مشارکت دولت است ۶۰۰ تن زباله در روز امحا خواهد شد و به طور چشمگیری از میزان زباله‌های سراوان کاسته خواهد شد.

فاضلاب شهر صنعتی رشت و تاثیر آن بر روند مرگ رودخانه‌های رشت

وی برآورد هزینه برای احداث نیروگاه زباله‌سوز رشت را ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: فاضلاب شهر صنعتی رشت نیز روزانه یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز فاضلاب وارد رودخانه‌های رشت می‌کند و این فاضلاب خطرناک صنعتی در تسریع روند مرگ رودخانه‌های رشت تاثیر زیادی دارند.

وی تاکید کرد: احیای رودخانه‌های رشت بدون حذف فاضلاب شهر صنعتی رشت بیهوده است.

شهشهانی در ادامه فاضلاب‌های بیمارستانی رشت که به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌ریزند را طبق آمارها ۳۰۰ مترمکعب در روز اعلام کرد و گفت: البته به نظر می‌رسد مقدار فاضلاب بیمارستانی با وجود یک هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در رشت بیش از این میزان باشد.

رودخانه‌های رشت رو به ممات می‌روند

وی با بیان اینکه رودخانه‌های رشت در حال حاضر رو به ممات می‌روند نه رو به احیاء و حیات، تصریح کرد: احداث تصفیه‌خانه‌های محلی که از رویکردهای آب و فاضلاب شهری است، می‌تواند تا حد زیادی رودخانه‌های رشت را از مرگ حتمی نجات دهد.

در ادامه این جلسه آزاده محمدی کارشناس مدیریت پسماند شهرداری رشت جایگاه دفن زباله سراوان را بزرگترین سایت دفن زباله در شمال کشور عنوان کرد و گفت: ورودی زباله‌ها در روز به این جایگاه دفن زباله ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن در روز است.

وی گاز جایگاه دفن سراوان، آتش‌سوزی‌های ناشی از انباشت زباله در جایگاه دفن زباله، تغذیه حیوانات از زباله‌های سراوان که موجب تغییر زندگی در این جانوران شده است را از دستاوردهای روز افزایش حجم زباله عنوان کرد و گفت: تالاب انزلی از پذیرندگان مهم این آلودگی‌هاست و تهدیدی خطرناک برای این اکوسیستم ارزشمند محسوب می‌شود.

شیرابه‌های زباله سراوان و نابودی آبزیان تالاب انزلی

آزاده محمدی ادامه داد: شیرابه‌ها بر خاک، گیاهان و جانوران به خصوص آبزیان تالاب انزلی صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گیلان رکورددار بیماری سرطان در کشور است و یکی از دلایل آن این همه آلودگی‌هاست که با منابع آب استان وارد می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر باید احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان اداره‌کل طبیعی گیلان مجوز ساخت را صادر نمی‌کند، زیرا چند اصله درخت با احداث این تصفیه‌خانه قطع می‌شود، اما نباید فراموش کرد که انسان و حفظ سلامت آن هم جزیی از محیط زیست است و جان انسان هم به اندازه حفظ درختان مهم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تفکیک زباله از مبدا می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم زباله‌های سراوان داشته باشد، گفت: اما گاراژدارهای گیلان غیرمجاز مشکلات دیگری بوجود آورده‌اند.

۴۲ گاراژ غیرمجاز در گیلان شناسایی شده‌اند

وی گفت: در حال حاضر ۴۲ تعداد گاراژ غیرمجاز در گیلان شناسایی شده‌اند که باید تعطیل شوند.

دکتر محمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت در ادامه این جلسه گفت: مطالعات طرح‌های ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت از سال ۱۳۸۷ به اتمام رسیده و مطالعات مهندسی آن نیز در سال گذشته و سال جاری انجام شده و سرمایه‌گذار نیز برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت انجام ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت در داخل کشور وجود دارد و نیاز به پیمانکاران خارجی نیست، گفت: بطور ذاتی وظیفه ساماندهی رودخانه‌های داخل شهر رشت بر عهده شهرداری است و نیاز است که منابع مالی آن تامین شود.

ثابت‌قدم افزود: بدون تامین منابع مالی حل مشکلات زیست محیطی استان گیلان و شهر رشت، ادعایی بیش نیست و انتظار می‌رود در رفع مشکل زباله منطقه سراوان، مشکل فاضلاب شهر صنعتی رشت و ساماندهی بافت‌های فرسوده رشت نیز اعتبارات کلان و ملی تخصیص داده شود.

 

ایسنا

    نظرات