وجود مدیریت شهری تجارت‌پیشه در ساخت و سازهای کشور/ بازنگری نظام ارجاع کار در الویت اصلی برنامه‌های دولت

وجود مدیریت شهری تجارت‌پیشه در ساخت و سازهای کشور/ بازنگری نظام ارجاع کار در الویت اصلی برنامه‌های دولت

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی از وجود مدیریت شهری تجارت‌پیشه در ساخت و سازهای کشور خبر داد و گفت: یکی از الویت‌های اصلی دولت بازنگری در نظام ارجاع کار و تغییر آن به رقابتی شدن است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آزمون ورود به حرفه مهندسی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این آزمون یکی از فراگیرترین و مهمترین آزمون‌های سراسری در حوزه مهندسی به شمار می‌رود گفت: در این آزمون ۱۶۳ هزار مهندس در ۸۹ حوزه مهندسی حضور دارند که ۲۶ هزار نفر از این شرکت کنندگان در تهران هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: مهندسان بعد از فارغ التحصیل شدن باید آماده برای ورود به حرفه مهندسی شوند و مسئولیت صحت انجام عملیات ساختمانی را از مراحل طراحی ساخت و نظارت را بر عهده گیرند.

آخوندی اظهارداشت: بعد از فارغ التحصیلی یک سری دوره‌های آشنایی و آموزش برای مهندسان برگزار می‌شود و بعد از طی این دوره‌ها کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند گفت: این آزمون یکی از فراگیرترین آزمون‌ها در نظام حوزه مهندسی در کشور به شمار می‌رود و این آزمون با زندگی و سرمایه مردم ارتباط دارد.

وی یاد آور شد: ۳۰ درصد از سرمایه گذاری‌های بیشتر مردم در حوزه ساخت و ساز است و رشته مهندسی نقش بسیار مهمی با سرمایه مردم و بهره‌وری از آن را دارد.

آخوندی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم در این حوزه رقابتی شدن نظام ارجا کار است گفت: نظام ارجای کار باید رقابتی سود و بر مبنای صلاحیت مهندسی و در جهت نوآوری فناوری و کاهش قیمت تمام شده ساختمان‌ها باشد.

وی یادآور شد: در رقابتی شدن نظام ارجای کار باید اطمینان کارفرمایان و رضایتمندی مردم تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نظام ارجای کار مهندسی در حال حاضر کاملا بروکراتیک و اداری بوده و متاسفانه به صورت رقابتی صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر ایرادات و نکاتی که در محافل مختلف گفته می‌شود آن است چه میزان نظام ارجای کار کفایت لازم را دارد و آیا منافع ملی کارفرمایان تامین می‌شود یا خیر.

وی توضیح داد: در نظام ارجای کار انتقادت بسیار وجود دارد به طوری که در حال حاضر نظام ارجای کار به صورت غیر رقابتی بوده و بر اساس قانون اساسی ایران و سیاست‌های ابلاغی رهبر مغایرت دارد.

آخوندی یادآور شد: در حال حاضر انتخاب مهندس نظر برعهده سازمان نظام مهندسی کشور بوده در حالی که باید حق انتخاب مهندس ناظر برعهده مالکان و کارفرمایان باشد که در این صورت یک تعهد کاری میان این دو ایجاد می‌شود.

وی گفت: در صورتی که انتخاب مهندس ناظر به سازمان نظام مهندسی واگذار شود تعهدی میان مهندس ناظر و مالک ساختمان ایجاد نمی‌شود و ما در حال حاضر برنامه‌ای برای اصلاحات کلی این موضوع در نظر داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشااره به اینکه متاسفانه در ایران یک نوع مدیریت شهری تجارت پیشه وجود دارد گفت: متاسفانه به جای رعایت مقررات ملی ساختمان و شهرسازی ما در حال فروش تراکم و ضوابط ساختمانی هستیم و مراجع کنترل پروانه از جمله شهرداری‌ها هیچ دقت کافی در این حوزه را ندارد.

وی توضیح داد: وجود کاربری‌ها و ساختمان‌ها در حریم رودخانه‌ها، جاده‌ها و شهرها باعث می‌شود بعد از ایجاد وقایعی از جمله سیل و زلزله با بحران‌های بسیاری رو به رو شویم و این موضوع خسارت‌های بسیاری را به بار می‌آورد که ما همواره در حال بررسی این موضوع هستیم.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات