بخش مسکن مشتاق خانه‌های ارزان

بخش مسکن مشتاق خانه‌های ارزان

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است بخش مسکن از تولید خانه‌های لوکس سیراب شده و باید به سوی تولید خانه‌های ارزان برای دهک‌های پایین جامعه برود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir عدالت‌خواه اظهار کرد: نیاز فعلی بازار در بخش مسکن ارزان قیمت و استیجاری است. لذا دولت باید تمرکز خود را برای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین بگذارد و خانه‌های ارزان قیمت تولید کند. یارانه‌های مسکنی و اجاره‌ای می‌توانند در این جهت سوق یابند.

وی افزود: در بخش مسکن دو مشکل وجود دارد؛ یکی این‌که تولیدات جوابگوی بازار نیست و دیگر این‌که مصرف‌کننده ضعیف است و توان خرید ندارد. بنابراین به تولیدکنندگان مسکن توصیه می‌شود با توجه به اشباع بخش مسکن از خانه‌های لوکس، از این بخش خارج شوند.

این کارشناس مسکن گفت: بخش تولیدکننده که به دنبال ارزش افزوده و سود بیش از حد عرف معمول است باید بداند دیگر مثل سابق نیست که از یک سو تورم و از سوی دیگر رانت‌های افزایش قیمت زمین وجود داشت. لذا اگر وارد این بازار شوند شاهد ادامه‌ی شرایط فعلی خواهیم بود و این نه به نفع خودشان است و نه به نفع کشور.

عدالت‌خواه با بیان این‌که ما نیاز به تولید مسکن به عنوان کالای مصرفی داریم تاکید کرد: ظرفیت مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای تکمیل است. این که بانک‌ها پول را به سازندگان بدهند و آنها خانه‌هایی بسازند که روی دستشان بماند به خودشان مربوط است اما ادامه‌ی این روند منطقی نیست.

وی اظهار کرد: تولید خانه با ابعاد اجتماعی و شهرسازی ارتباط دارد. لذا نباید تنها به تولید حجمی صرف توجه شود. تجربه ناموفق مسکن مهر گواه این مدعاست.

به گفته عدالت‌خواه با توجه به توافق هسته‌یی و احتمال رونق در بخش مسکن، افزایش تولید قطعا در کاهش قیمت و بهتر شدن اوضاع بخش مسکن تاثیر دارد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: مسوولان می‌توانند با برنامه‌ریزی، سرمایه‌ها را در جهت‌های درست هدایت کنند. اگر لازم است تسهیلاتی از بودجه عمومی با توجه به این بررسی‌ها قائل شوند. ولی این‌که بدون نگاه به بازار، مجددا تولید شود رکود فعلی بخش مسکن ادامه خواهد یافت.

 

ایسنا

    نظرات