مسکن به این زودی‌ها گران نمی‌شود

مسکن به این زودی‌ها گران نمی‌شود

http://www.bananews.ir/رییس کانون سراسری انبوه سازان تهران، افزایش قیمت مسکن در آینده‌ی نزدیک را بعید دانست و گفت: افزایش و کاهش قیمت در بخش مسکن خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد بلکه به تدریج رخ می‌دهد و خبر هم می‌کند، به همین دلیل می‌تواند کنترل شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، ایرج رهبر اظهار کرد: توافق جامع هسته‌یی تا یک سال آینده اثرات خود را بر بخش مسکن خواهد گذاشت. درست است که بخش مسکن مستقیما به مذاکرات هسته‌یی وابسته نیست ولی با توجه به این‌که بیش از ۳۰ درصد رونق هر بخش از اقتصاد به مسکن مرتبط است، اگر به هر دلیلی اقتصاد کشور به جریان بیفتد، مسکن بیشترین تاثیر را در گردش اقتصاد خواهد گذاشت.

وی افزود: بالا بودن هزینه‌های ساخت و پایین بودن توان خرید مردم از مشکلات اصلی بخش مسکن است که باید برطرف شود. می‌توان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، قدرت خرید مردم را افزایش داد. الان در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای خرید مسکن حدود ۹۰ درصد تسهیلات بانکی به شهروندان می‌دهند اما این رقم در ایران حدود ۳۰ درصد است که باید تقویت شود.

رهبر با بیان این‌که تقویت بخش تولید مسکن، ضروری است، گفت: در حال حاضر عرضه کمتر از تقاضاست؛ اگر عرضه را زیاد کنیم صف تقاضا کمتر می‌شود و امکان افزایش قیمت هم پایین می‌آید.

وی بر لزوم سر و سامان دادن به مسکن مهر تاکید کرد و گفت: مسکن مهر با همه اشکالاتش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را عملیاتی کرد و با ۲۵ تا ۳۰ میلیون وام ارزان قیمت توانست بسیاری از خانواده‌ها را صاحب خانه کند. لذا باید این‌طور طرح‌ها تقویت شوند. اشکالات طرح مسکن مهر، دیده و برطرف شود. در این بین می‌توان زمینه و انگیزه را برای بخش خصوصی فراهم و از این بخش برای تولید مسکن ارزان قیمت استفاده کرد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان تهران اظهار کرد: سیاست‌ گذاران باید چارچوب‌ها و ساز و کارهای سوق یافتن مسکن در جهت افزایش ایمنی و استفاده از متخصصان را فراهم کنند. در حال حاضر هرکس وارد شهرداری بشود می‌تواند مجوز ساخت و ساز بگیرد اما اگر الزام کنند که مجریان باید با یک صاحب حرفه و متخصص وارد ساخت و ساز شوند و متخصصان، مسوولیت اجرا را بپذیرند، بخش مسکن سر و سامان بهتری می‌گیرد.

به گفته رهبر، هیچ‌کس برای درمان به یک غیرپزشک مراجعه نمی‌کند اما در ساختمان این‌طور نیست. تامین خانه حدود ۳۰ درصد هزینه‌ی خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که در هیچ‌یک از هزینه‌ها چنین درصدی وجد ندارد اما از سوی دیگر کمتری توجه به بخش مسکن می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات