حق‌الزحمه پایین خدمات مهندسی فساد آور است/ زنجیره تأمین صنعت ما دچار اشکال است

حق‌الزحمه پایین خدمات مهندسی فساد آور است/ زنجیره تأمین صنعت ما دچار اشکال است

http://www.bananews.ir/سال ۹۱ حدود ۱۲۰ میلیون مترمربع جواز ساختمان در کل کشور صادر شده است. اگر هزینه کل هر مترمربع را دو میلیون تومان حساب کنیم، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت پر سود بوده است!

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،  یک استاد دانشگاه در همایش «نظام مهندسی ساختمان: چالش‌ها و انتظارات» گفت: میزان دریافتی مهندسان از خدمات مهندسی آن‌قدر ناچیز است که به مشکل مجری صوری و نظارت صوری دامن می‌زد.

روانشادنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه در این همایش گفت: در سال ۹۱ حدود ۱۲۰ میلیون مترمربع جواز ساختمان در کل کشور صادر شده است. اگر هزینه کل هر مترمربع را دو میلیون تومان حساب کنیم، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت پر سود بوده است. اگر سهم مشاورین املاک را از این حجم سرمایه تنها یک درصد در نظر بگیریم، ۲۴۰۰ میلیارد تومان بهره‌مالی این دلالان از خرید و فروش املاک بوده است. حال این حجم سرمایه را اگر با میزان دریافتی‌ای که در سازمان‌های نظام مهندسی بابت ارائه خدمات مهندسی ارائه می‌دهند، مقایسه کنیم به عدد ناچیزی می‌رسیم.

در شهر تهران با یک کلمه «ساختمان هوشمند» و منتسب ساختن آن به ساختمان‌ها، قیمت‌ ساختمان را میلیونی و میلیاردی جا‌به‌جا می‌کنند،آن وقت از مهندسی که کمترین پول را دریافت می‌کند انتظارات زیادی را در ارائه خدمات دارند غافل از آنکه حق‌الزحمه پایین خدمات مهندسی فساد آور است و سبب بروز پدیده‌هایی چون مجری صوری و نظارت صوری می‌شود.

دو پبشنهاد برای رونق انتخابات

روانشادنیا دو پیشنهاد برای افزایش شرکت‌کنندگان در انتخابات ارائه داد. وی برگزاری انتخابات و رأی‌گیری به صورت اینترنتی و همچنین ایجاد ضوابطی از طرف وزارت‌خانه یا سازمان مبنی بر اینکه کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند با محدودیت در بهره‌مندی از خدمات سازمان مواجه شوند را از راهکارهای پیشنهادی برای حضور اعضاء در انتخابات دانست.

مسئله نظام مهندسی تنها انتخابات هیئت رئیسه نیست

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از مسائل مطرح شده در رابطه با پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز از اختیار سازمان نظام مهندسی خارج است. زنجیره تأمین صنعت ما دچار اشکال است و به فرض تولید کننده بتن ما با کیفیت پایین بتن را تولید می‌کند و یا عملکرد شهرداری در زمینه صدور جواز که خب از کنترل سازمان نظام مهندسی خارج است.

روانشادنیا ادامه داد: مسئله سازمان نظام مهندسی فقط انتخابات هیئت مدیره نیست بلکه از عملکرد هیئت رئیسه گروه‌های تخصصی، کارگروه‌ها و دفاتر نمایندگی‌ها هم نبایست غفلت کرد.

دو اشکال قانون نظام مهندسی

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: به نظر من به قانون نظام مهندسی دو اشکال جدی وارد است. یکی اینکه بحث افراد حقیقی و حقوقی به خوبی از هم تفکیک نشده‌اند و این امر سبب بروز تضاد منافع می‌شود.

دیگر اینکه نظام مهندسی یک وجه صنفی و یک وجه حرفه‌ای دارد. این سازمان می‌خواهد هم ناظر ساختمان باشد و هم به‌عنوان یک تشکل صنفی از منافع مهندسان که حتی خدمات رفاهی هم می‌خواهند، دفاع کند که این دو وجه گاه سبب تداخل در کار سازمان نظام مهندسی می‌شود.

 

اسکان

    نظرات