منشور مرمت ابنیه تاریخی به زودی تدوین می‌شود

منشور مرمت ابنیه تاریخی به زودی تدوین می‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن مفاخر معماری ایران از تهیه منشور مرمت آثار و ابنیه تاریخی ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سیدعلیرضا قهاری با اعلام لزوم تهیه منشور مرمت آثار و ابنیه تاریخی گفت: حدود یکصد سال است که دنیا به دنبال تدوین و تهیه مانیفست حفاظت و نگه‌داری از آثار و ابنیه تاریخی است. گرچه در ایران تا به امروز چنین مانیفستی (منشور) وجود نداشت اما به دنبال تهیه آن در آینده‌ای نزدیک هستیم.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران افزود: از زمان تاسیس سازمان حفاظت آثار باستانی، مرمت و نگه‌داری از ابنیه‌تاریخی اهمیت پیدا کرد اما از آنجاییکه سلایق و ایده‌های مختلفی همواره در جامعه وجود داشت هیچگاه وفاق، همفکری و هم‌اندیشی منسجمی راجع به آن به وجود نیامد. کسانیکه به صورت آکادمیک این علم را فرا گرفتند بر اساس اینکه در کدام دانشگاه غربی تعلیم دیدند نوع نگرش‌شان نیز نسبت به مرمت تغییر کرد همانطور که در بین استادان و بزرگان این رشته دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته و دارد.

قهاری با اشاره به نمونه‌ای تاریخی در ایران که نشان از نبود وفاق ملی در مرمت بود، گفت: وقتی ارگ بم فرو ریخت نظرات کارشناسی مختلفی راجع به مرمت و حفاظت از ارگ تاریخی، نشان داد وفاق ملی در این مورد وجود ندارد و این مسئله به آموزش‌های آکادمیک غیرایرانی ارتباط داشت. ارگ بم تجربه‌ای بود که نشان از تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه داشت. به همین خاطر نیز از همان زمان ایده تدوین چنین منشوری شکل گرفت و تدوین آن در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته قهاری، تدوین منشور مرمت در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی به عنوان دستورالعملی واحد برای همه مرمت‌کاران در سراسر ایران تهیه می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در نظر داریم تا این منشور را به صورت قانونی مدون درآورده و در مراحل بعدی با طرح آن در مجلس شورای اسلامی امکان تصویب آن را فراهم آوریم.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات